Nieuws Januari 2013

Barça - Osasuna 5-1

Zondag scoorde Lionel Messi in Camp Nou vier keer tegen Osasuna en had daarmee een groot aandeel in de 5-1 overwinning. Het was tevens zijn elfde competitieduel op rij dat Messi voor Barça een treffer noteerde.

Voor het team onder leiding van Roura werd het een eenvoudige wedstrijd. Waar Barça B eerder op de avond met 3-1 wist te winnen van Real Madrid Castilla in het naast Camp Nou gelegen Mini Estadi, liet ook het eerste elftal van FC Barcelona er geen gras over groeien.

Al na elf minuten opende Messi de score. Op aangeven van Xavi die eerst een verdediger poortte voordat hij de bal perfect bij de Argentijn bezorgde. Messi was twee verdedigers van de bezoekers te slim af en wist te keeper te passeren met een mooie schijnbeweging. Midden in het verhaal van Sport1 commentator Sierd de Vos scoorde Raoul Loe voor de bezoekers verrassend de gelijkmaker. Echt lastig kreeg het team van Jordi Roura het echter niet na de 1-1. In de 27e minuut kreeg Alejandro Arribas zijn tweede gele kaart voor een handsbal, terwijl de verdediger er niets aan kon doen. Hierdoor moesten de bezoekers verder met tien man en kreeg Barça een penalty toegewezen, welke door Messi koelbloedig werd benut. Even later werd zelfs de coach van Osasuna, José Luis Mendilibar, naar de catacombe van Camp Nou gestuurd door de scheidsrechter. Messi maakte tien minuten voor rust bijna zijn hattrick compleet, maar de aanvaller kopte op de paal. Enkele minuten voor rust werd eerst een treffer van David Villa ten onrechte afgekeurd wegens buitenspel, maar even later scoorde Pedro wel vanuit een buitenspel positie van zelfs drie Blaugrana’s wat niet werd gezien door de grensrechter. Met de 3-1 voorsprong gingen de spelers van Barça rusten.

Slechts tien minuten na de thee ging Messi weer door met hoe hij de eerste helft was geëindigd na goed voorbereidend werd van Villa scoorde de Argentijn de 4-1, waarna hij nog geen twee minuten later ook de 5-1 kon scoren, na een assist van Adriano. Messi kwam daardoor op 33 treffers in La Liga en heeft nu al vier seizoenen op rij minstens 30 keer gescoord in de Spaanse competitie. Messi is bovendien de eerste speler ooit van FC Barcelona die de grens van 200 competitietreffers weet te passeren. Alexis werd door assistent coach Roura in het veld gebracht, maar de Chileen bewees zondag maar weer eens compleet uit vorm te zijn. Vlak voor het einde van de wedstrijd schoot Thiago net over het doel van Osasuna en ook een schot van Villa werd door keeper Andrés Fernández gepareerd waardoor de 5-1 eindstand op het scorebord in Camp Nou bleef staan.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Puyol, Mascherano, Adriano, Thiago, Xavi (66’ Fàbregas), Busquets (74’Song), Pedro (61’Alexis), Messi en Villa