Nieuws April 2013

Barça - PSG 1-1

FC Barcelona heeft zich geplaatst voor de halve finale van de Champions League. De 1-1 in Camp Nou was genoeg na een 2-2 uitslag in de eerste wedstrijd.

Lionel Messi begonop de bank tegen Paris Saint-Germain, en dat was te merken aan het spel van de Catalanen. De ploeg van Vilanova kon in de eerste helft te weinig kansen creëren. Pedro mocht wel vanaf het begin meedoen, de vleugelaanvaller raakte drie weken geleden geblesseerd in de interland met Spanje tegen Frankrijk. Met een paar mooie acties was hij dreigend, maar gek genoeg werd Pedro toch van plek gewisseld met David Villa. Bij de ploeg uit Parijs begon Marco Verratti naast voormalig Blaugrana Thiago Motta in de basis. Vedette David Beckham moest dus net als Messi de eerste helft vanaf de zijkant bekijken.

PSG was in de eerste helft de betere ploeg. Met enkele fraaie aanvallen, ingeleid door Lucas Moura en Javier Pastore probeerde de ploeg uit Parijs de openingstreffer te forceren. Ezequiel Lavezzi krijgt in de 25e minuut de beste kans, maar hij stuit op een prima keepende Victor Valdés. Ook Moura is dichtbij een treffer, maar Valdés ranselt zijn kopbal uit het doel. Barça kon daar helaas weinig tegenover zetten. Alleen Andrés Iniesta liet na 25 minuten van zich horen met een afstandsschot omdat Salvatore Sirigu, de keeper van PSG te ver voor zijn doel stond. Adriano pakte vlak voor rust zijn derde gele kaart in deze Champions League en is daarmee geschorst voor de halve finale.

De tweede helft begint eigenlijk zoals de eerste helft eindigde. PSG zoekt de aanval, en vijf minuten na de rust prikt Pastore na een steekpass van Ibrahimović de bal voorbij de uitkomende Valdés, 0-1. Na de goal is Barça van slag, en komt het goed weg. Doelpuntenmaker Pastore vergeet de genadeslag toe te brengen na een verkeerde spelhervatting van Valdés. Na een uur spelen verlaat Adriano het veld, de Braziliaan had toch teveel last van een blessure. Jongeling Marc Bartra speelt verder een goede wedstrijd. Ook Lionel Messi komt er direct na Bartra in. De tegenvallende Fabregas staat zijn plaats af. De wissels zorgen voor verwarring in de defensie van PSG. Iniesta schiet op doel, maar Sirigu houd de bal uit het doel. Bij de rebound is Messi niet scherp genoeg. Toch zorgt de niet geheel fitte superspeler voor gevaar. In de 71e minuut begint de dribbelaar een actie. De bal komt terecht bij Pedro, en de onlangs vader geworden Spanjaard knalt de bal met links in de hoek, 1-1. Bij zijn goal vergeet 'papa' Pedro te wiegen.

Gek genoeg komt PSG na deze gelijkmaker maar weinig voor het doel van FC Barcelona. Dit komt ook door het extra slot op de deur in de persoon van Alexander Song. De international van Kameroen is in het veld gekomen voor David Villa. In de slotfase is invaller Gregory van der Wiel nog dichtbij de gelijkmaker. Maar het schot van de Nederlander wordt gekraakt door de Catalaanse defensie.

Na het laatste fluitsignaal van de goed fluitende arbiter Björn Kuipers explodeert Camp Nou van vreugde. De halve finale is bereikt. Het is wel de vraag hoe het met de hamstring is van Lionel Messi. De Argentijn oogde niet fit. Maar dat is van latere zorg, nu eerst genieten van het opnieuw bereiken van de halve finale.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Dani Alves, Piqué, Adriano (61' Bartra), Jordi Alba, Xavi, Busquets, Iniesta, Fàbregas (61' Messi), Pedro en Villa (84' Song)