Nieuws Maart 2017

Barça - PSG 6-1

Op woensdagavond stond FC Barcelona in het eigen Camp Nou voor een onmogelijke opgave. Het moest de afstraffing van Parijs doen vergeten, waar de ploeg van Luis Enrique in een totaal debacle met 4-0 verloor. De Franse kampioen speelde in eigen huis een vernederend spelletje met Barcelona, en de Champions League was uit zicht. In eigen huis moest Barcelona een wonder vervolmaken om alsnog door te gaan. Nooit eerder was er een ploeg die een achterstand van vier doelpunten in de tweede wedstrijd wist goed te maken, maar Barcelona toont eens te meer aan dat de normale voetbalwetten niet voor de Catalanen gelden. In de gekste wedstrijd die er de afgelopen jaren in het Camp Nou is gespeeld wint Barça in een legendarisch spektakel met 6-1. Geschiedenis is geschreven.

De spelers van Barcelona gaven vooraf aan er nog in te geloven, maar het was lastig om dit te geloven met de schier onmogelijke achterstand die goedgemaakt diende te worden. Toch was het hele stadion gevuld met fans die zich achter de ploeg schaarden, onder meer middels een gigantisch spandoek. ''Met zijn allen achter het team'', viel er te lezen toen de spelers uit de catacomben het veld betraden. Barcelona speelde in een extreem aanvallende formatie met slechts drie verdedigers, en probeerde PSG direct bij de keel te grijpen. Dit had effect, want na 3 minuten wist Barcelona de score al te openen. De bliksemstart was te danken aan een kopbal van Suárez, die na matig uitverdedigen van PSG van dichtbij de bal over de lijn frommelde. Het leek het startsein te zijn voor een ware storm van Barcelona, maar in de daaropvolgende minuten had Barcelona moeite om de compacte PSG-defensie te slopen.

PSG was enorm verdedigend ingesteld in Camp Nou, maar kon desondanks niet voorkomen dat Barcelona een tweede goal mocht noteren. Neymar en Messi misten nipt de goal met een afstandsschot en een vrije trap, maar vlak voor rust viel de treffer alsnog. Andrés Iniesta ging achter een verloren bal aan, maar de magische middenvelder toonde op precies het goede moment zijn tovenarij. Iniesta wist zijn matige veldspel te compenseren met een huzarenstukje van een voorzet. Met de rug naar de goal gaf Iniesta een fenomenale assist met zijn hak, die vervolgens door Kurzawa in eigen goal werd geschoten. De verdediger zag de truc van Iniesta niet aankomen, en hielp Barcelona in het zadel. Met 2-0 ging de ploeg de rust in, en Barça had nog twee doelpunten nodig in de tweede helft.

Na rust leek het wonder al snel gestalte te krijgen. Vlak na rust kreeg Barcelona een penalty, nadat Neymar werd gevloerd door een struikelende verdediger. Eerder wees de Duitse scheidsrechter Aytekin niet naar de stip na een handsbal van PSG, maar nu mocht Messi wel aanleggen vanaf 11 meter. Messi schoot zonder blikken of blozen raak, en na de 3-0 geloofde het gehele stadion erin. Er was nog genoeg tijd om de vierde te scoren en op zijn minst een verlenging af te dwingen, maar PSG maakte aan alle hoop een einde na ruim een uur spelen. Cavani schoot genadeloos met een volley de 3-1 tegen de touwen, en Ter Stegen hoorde slechts de bal langssuizen. Barcelona moest drie goals scoren in het laatste half uur, maar de inspiratie leek verdwenen.

Turan en Roberto kwamen binnen de lijnen om alsnog een wonder te ontketenen, maar het leek niet in het vat te zitten. Barcelona scoorde 2 minuten voor tijd de 4-1, een goal die op een eretreffer leek. Neymar schoot een vrije trap onwaarschijnlijk hard in de kruising, en daarmee wist hij zijn eigen doelpuntenproductie nog op te schroeven voor het vertrek uit de Champions League. Barça leek genoegen te nemen met het Europese afscheid, maar een minuut na de 4-1 was daar een tweede strafschop voor Barcelona. Suárez werd gevloerd, en de scheids gaf een penalty die wellicht iets te licht was om te geven. Neymar schoot raak, en opeens had Barcelona nog 5 minuten om voor de verlossende 6-1 te zorgen. Een mirakel was in de maak, en Barcelona was in de laatste minuten wanhopig op zoek naar de goal die de geschiedenisboeken in zou gaan. Ter Stegen stormde meermaals mee naar voren, maar uiteindelijk was het Sergi Roberto die een diep bal van Neymar alsnog achter de Duitse doelman Trapp werkte. Een wonder dat nooit eerder in het voetbal is vertoond werd werkelijkheid in Barcelona, en 8 maart 2017 zal voor altijd de geschiedenisboeken ingaan.

Na het bejubelen van de beslissende goal was het al snel afgelopen in Camp Nou, en de euforie was vanzelfsprekend gigantisch. Juichende en van geluk huilende spelers sprongen op elkaar om het wonder te vieren. Barcelona leek voor het eerst sinds 9 seizoenen deelname aan de kwartfinale van de Champions League te kunnen vergeten, maar verdwijnt door het mirakel van Barcelona alsnog in de koker die bij de loting gebruikt zal worden. Voetbalgeschiedenis wordt geschreven in Barcelona, en het team van Luis Enrique toont de voetbalwereld dat het seizoen nog lang niet ten einde is. Het is wellicht nog maar het begin van een indrukwekkende reeks die de laatste maanden van het seizoen in het verschiet heeft. Nu de hartslag van de Catalanen weer redelijk is gedaald na de wedstrijd, zullen de fans beamen dat er weer van alles mogelijk is in Barcelona.

Opstelling: Ter Stegen; Umtiti, Piqué, Mascherano; Rakitic ('84 Gomes), Busquets, Iniesta ('65 Turan), Rafinha ('76 Sergi Roberto); Messi, Neymar, Suárez