Nieuws Mei 2018

Barça - Real 2-2

De laatste Clásico van aanvoerder Andrés Iniesta heeft Barcelona helaas niet weten te winnen. In Camp Nou eindigde de 38ste Clásico van de middenvelder in 2-2. Barcelona wist daarmee wel de ongeslagen status in de competitie te behouden, terwijl de ploeg een helft lang met 10 man moest spelen. De Barça-goals werden gescoord door Suárez en Messi. Na 60 minuten was het klaar voor Iniesta - een einde van een tijdperk.

Barcelona begon sterk in de Clásico, in een openingsfase waarin voornamelijk Sergi Roberto uitblonk met rushes vanaf de rechterkant. De verdediger liet zich van zijn beste kant zien, en gaf na 10 minuten een briljante voorzet op Suárez. Zijn schot was onhoudbaar, maar met name de afgemeten voorzet van Roberto mocht er wezen. Vervolgens leek Barcelona grip op de wedstrijd te krijgen, maar uit het niets kwam Real terug. Ronaldo tikte vanaf een paar meter de bal in het net na een kopbal van Benzema. Bij deze actie raakte de Portugees wel geblesseerd. Het was een grimmige Clásico, met veel overtredingen waarbij onder andere Gareth Bale ontsnapte aan rood na een snoeiharde overtreding op het kuitbeen van Alba. Even later werd Sergi Roberto wel naar de kleedkamer gestuurd. Hij kreeg het aan de stok met Marcelo, en sloeg de Braziliaanse linksback van zich af. De scheidsrechter oordeelde vervolgens dat alleen Roberto naar de kleedkamers moest vertrekken.

In de tweede helft was het voor Barça overleven. Ter Stegen moest enkele malen goed optreden, terwijl Barcelona maar moeizaam van de eigen helft af kwam. Uit een counter kwam de bal echter terecht bij Messi, die met een prachtig schot de 2-1 maakte. Even later was het tijd voor de laatste actie in een Clásico van Andrés Iniesta. Met een hakbal zette hij het hele Madrileense middenveld voor schut, en een minuutje later werd hij naar de kant gehaald voor Paulinho. In het restant van de wedstrijd waren er nog flink wat opstootjes. Bale scoorde de gelijkmaker met een snoeihard schot. Paulinho had nog een kans de wedstrijd te beslissen, maar hij kreeg de bal niet bij een ploeggenoot. Door het gelijkspel blijft Barça 15 punten boven Real Madrid staan. Barcelona speelt nog drie duels dit seizoen.

Foto: www.fcbarcelona.cat