Nieuws September 2008

Barça - Real Betis 3-2

FC Barcelona heeft met onnodig veel moeite haar eerste thuisoverwinning geboekt. In een aantrekkelijke wedstrijd had Barça het compleet aan zichzelf te wijten dat Betis van een 2-0 achterstand terugkwam tot 2-2, waarna twee wissels van Guardiola de drie punten alsnog in het jarige Camp Nou (51 jaar) hielden. Gudjohnsen was de gevierde man, die in de 80e minuut een voorzet van Alves op fraaie wijze tot de 3-2 transformeerde.

Barcelona begon zonder Puyol, die met het oog op het komende drukke programma rust kreeg, en met Cáceres als centrale verdediger naast Márquez. Voorin vervulde Iniesta opnieuw de positie van Henry, die op de bank begon, en op het middenveld mochten Keita en Touré voor het eerst samen starten. Tot aan de 2-0 zag het er allemaal vlekkeloos uit en leek het in Camp Nou een heerlijk avondje prijsschieten te worden. De blaugranas waren oppermachtig en het openingsdoelpunt kon niet lang op zich laten wachten. Het was Samuel Eto'o die zich in de 16e minuut op de rand van de zestien knap vrijspeelde en de bal via de onderkant lat tegen de touwen joeg. Nog geen vijf minuten later mocht hij ook een knappe individuele actie van Messi afronden, waardoor de teller voor Eto'o al op drie staat in het prille seizoen. Onbewust zorgde de vroege 2-0 voor gemakzucht in de gelederen. Betis leek KO geslagen, maar werd door een gas terugnemend Barça weer in het zadel gezet. Met een extra aanvaller voor een verdediger gooide Betis het verdedigende concept overboord en begon hartstochtelijk tegengas te geven. Ondanks deze waarschuwing startte Barça de tweede helft ver onder haar niveau. Geen behoorlijke aanval werd meer op de mat gelegd. Binnen het uur had Betis dan ook de aansluitingstreffer te pakken, toen Monzón een vrije trap droog door de muur achter de furieuze Valdés liet afvuren. Betis drukte door en vond kinderlijk eenvoudig het ene na het andere gat in de defensie van Barcelona. Zo mocht ook José Mari vrolijk doorgaan en Valdés met een mooie stift verslaan. In het zeer matig gevulde Camp Nou (56.000 mensen) konden de socios hun ogen niet geloven dat de wedstrijd zo uit handen werd gegeven. Guardiola greep nog net niet te laat in (hij had veel eerder moeten wisselen) en bracht Gudjohnsen en Busquets in de 69e minuut in voor de onder de maat presterende Keita en Touré. Het vernieuwde middenveld wist wel raad met de bal en stuurde Messi en de voor Eto'o ingevallen Bojan achter elkaar door de groenwitte defensie van Betis. De efficiëntie ontbrak totdat de koele Guddie in de 79e minuut voor euforie zorgde. Na de 3-2 kreeg Barça via Bojan en Alves nog dotten van kansen, maar de bevrijdende 4-2 viel niet waardoor het tot de laatste minuut van de blessuretijd voor menigeen billen knijpen werd. Met de toch wel verdiende overwinning maakt Barça weer een sprong naar boven in het klassement. Zaterdag wacht de derby bij Espanyol, en dan kan Barça zich een partij als tegen Betis niet permitteren.

Beelden van de wedstrijd zijn te vinden bij spelersinfo van Gudjohnsen.

Opstelling: Valdés, Alves, Cáceres, Márquez, Abidal; Keita (69. Gudjohnsen), Xavi, Touré (69. Busquets); Messi, Eto'o (77. Bojan), Iniesta