Nieuws Oktober 2011

Barça-Sevilla tegen Polio

La Fundació heeft een serie activiteiten voorbereid dat samenvalt met de ontmoeting van zaterdag tussen Barça en Sevilla. Deze activiteiten zijn onderdeel van de overeenkomst met de Gates Foundation om te strijden tegen Polio. De spelers zullen shirts dragen met de slogan “End Polio” (“Stop Polio”).

Aanstaande zaterdag zal Barça’s toewijding aan het meewerken met de Bill & Melinda Gates Foundation opnieuw gezien worden tijdens de wedstrijd tegen Sevilla, dat een paar dagen voor de Wereld Polio Dag valt (volgende week maandag). Voor de wedstrijd zullen de spelers shirts dragen met de slogan “Stop Polio” met het nummer 99, dat het verminderen van de ziekte over de hele wereld met 99%.

Het grote beeldscherm in Camp Nou zal ook een video vertonen dat de samenwerking tussen het Fundació FC Barcelona en de Bill & Melinda Gates Foundation zal laten zien. Deze clip werd voor het eerst vertoond toen de overeenkomst aangekondigd werd in de zomer, en bevat beelden van een aantal Barça-helden, terwijl het tegelijkertijd de strijd tegen Polio laat zien.

De Fundació FC Barcelona en de Bill & Melinda Gates Foundation werken op dit moment aan een nieuwe video, waarin Bill Gates, Sandro Rosell en Pep Guardiola te zien zullen zijn. Deze video zal Maandag 24 oktober onthuld worden

Polio is een infectiegevoelige ziekte dat het zenuwstelsel aantast en dat tot niet te herstellen verlamming kan leiden. De ziekte komt voornamelijk bij kinderen en jonge mensen voor. Hoewel de Gezondheidsafdeling van het Generalitat meldt dat het laatste geval van Polio in Catalonië in 1983 was, is de ziekte nog altijd aanwezig in vele landen. Sinds 1988 zijn bijna 2,5 biljoen kinderen gevaccineerd tegen Polio en het voorkomen van de ziekte is met 99% verminderd, hoewel het nog altijd voorkomt in Afrika en Azië.

De wedstrijd van zaterdag zal eveneens bezocht worden door een groep jonge kinderen uit Palestina en Israël die van twee sportscholen uit Jerusalem komen. zij zijn momenteel in Barcelona voor een aantal sportieve en culturele evenementen die gericht zijn op het promoten van samenwerken tussen de twee gemeenschappen. Dit project wordt ondersteund door de Foundation, dat ook een bezoek aan de voetbalclub in het programma heeft opgenomen, in samenwerking met het Fons Català de Cooperació. Een delegatie van drie Israëliërs en Arabieren, die eveneens meewerken aan het initiatief via het Peres Center For Peace, zal ook bij de wedstrijd aanwezig zijn.