Nieuws December 2014

Barça sluit jaar af met zege

Barcelona speelde bij de laatste speelronde voor de jaarwisseling een thuiswedstrijd tegen het nietige Córdoba. De bezoekers hielden redelijk stand in Camp Nou, maar moesten uiteindelijk toch toekijken hoe Barça naar een gemakkelijke overwinning wist uit te lopen. Luis Suárez wist voor het eerst te scoren in competitieverband, en zo eindigt hij 2014 toch niet doelpuntloos in La Liga. Met deze zege nadert Barcelona koploper Real Madrid tot 1 punt, maar de Madrilenen hebben nog een wedstrijd tegoed.

Om vier uur trapten beide teams af in Camp Nou, en er ontstond direct gevaar. Na een minuut kreeg Ivan Rakitic de bal, en de Kroaat lepelde de bal met gevoel richting Pedro. De buitenspeler die midweeks goed was voor drie goals tegen Huesca nam de bal formidabel aan, en schoot de bal met rechts hoog binnen. Door deze vlammende start leek er geen vuiltje aan de lucht voor Barcelona, en de eerste tien minuten was Córdoba slachtoffer van het Catalaanse getik. Na deze goal van Pedro leek er een monsterscore in de maak, maar in het restant van de eerste helft speelde Barcelona maar matigjes. Pedro schoot vlak voor rust nog vanaf de zestien net naast de goal, en Iniesta probeerde te schieten na een hakbal van Pedro. Alle goede Catalaanse aanvallen, en dat waren er in de eerste helft maar weinig, liepen eigenlijk via het duo Iniesta en Pedro.

Córdoba loerde op de counter, en had door 4 punten in de afgelopen 2 competitiewedstrijden veel vertrouwen. Een paar keer moest Claudio Bravo optreden in de eerste helft, bij schoten van onder andere Ghilas. De mannen van Córdoba schoten vaak hard in het zijnet en raakten nog eenmaal de buitenkant van de paal. Piqué leek nog de 2-0 te scoren, maar zijn kopbal kon nog net over worden getikt. In de tweede helft was het eindelijk zover. Luis Suárez kon zijn eerste competitiegoal scoren voor Barcelona. 8 minuten na rust gaf Pedro de bal laag voor op Suárez, die oog in oog met de doelman de bal in het net prikte. Deze goal voelt ongetwijfeld als een bevrijding voor de Uruguayaan, en dat was het ook voor Barcelona. Barcelona speelde dan wel matig, in de slotfase werd er alsnog orde op zake gesteld door de Catalanen.

Eerst was het Gerard Piqué die uit een vrije trap van de ingevallen Xavi wist toe te slaan met het hoofd, en even later eiste de onzichtbare Messi nog zijn treffers op. 8 minuten voor tijd nam Messi de bal knap aan, en daarna sloeg hij met rechts toe. Hij had de hoek voor het uitzoeken en koos voor de rechterkruising. Even later schoot hij ook de vijfde binnen, waardoor Barcelona met een 5-0 zege het jaar weet te besluiten. Deze doelpuntrijke wedstrijd kan misschien vertrouwen geven voor volgend jaar.

Opstelling Barcelona:
Bravo, Alba, Mascherano, Piqué, Montoya, Busquets, Rakitic ('65 Xavi), Iniesta ('76 Rafinha), Pedro, Messi, Suárez