Nieuws Maart 2012

Barça - Sporting de Gijón 3-1

Het team van Josep Guardiola was als vanouds heer en meester in het eigen Camp Nou. Vanaf het eerste fluitsignaal was Barça in de aanval. Al in de tweede minuut mocht Xavi de eerste corner trappen, maar Pedro schoot net naast. Keita stond op de positie van Busquets en Fàbregas mocht de rol van Messi vervullen. Die zat overigens op de tribunes naar de wedstrijd te kijken ondanks dat de Argentijn vrij had gekregen van zijn coach. Camp Nou was goed gevuld met spelers; ook Villa, Afellay, Busquets, Fontàs en Thiago bekeken de wedstrijd.

De eerste helft vond vrijwel geheel plaatst op de helft van Sporting. In de 9e minuut sprintte Dani Alves langs de verdediging en via een één-twee tussen Iniesta en Cesc beland de bal bij Pedro, maar het doelpunt werd terecht afgekeurd wegens buitenspel. Ook Cuenca liet zich deze avond zien met een mooie schijnbeweging vlak voor de achterlijn van de bezoekers en hij gaf de bal goed voor, maar Pedro kon er net niet bij. De Spanjaard is nog niet in de vorm van voor zijn blessure. Bij één van de vele aanvallen van Barça werd Alves door een flinke schouderduw ten val gebracht, maar de scheidrechter gaf geen penalty. Na bijna een half uur voetballen kwamen de bezoekers voor het eerst in de buurt van Valdés. Mascherano liep goed mee en Víctor hoefde niet in actie te komen. Vlak voor rust wist Andrés Iniesta eindelijk Juan Pablo te passeren na een geweldige loopactie van Adriano. De 1-0 was de ruststand in Camp Nou.

Lang zou die stand niet op het scorebord blijven staan. De tweede helft was amper begonnen of de scheidrechter stuurde Piqué met direct rood naar de kant. De verdediger van Barça kwam ongelukkig in botsing met De las Cuevas en werd daarvoor wel erg zwaar bestraft. Voor het nemen van de vrije trap kwam David Barral van de bank. De bal belandde in de muur, maar in de rebound schoot Barral alsnog de gelijkmaker binnen. Met tien man moest Barça verder en Guardiola zorgde met het inbrengen van Alexis en Tello voor verfrissing van de aanval. Het was een open wedstrijd met kansen voor beide partijen. Uiteindelijk zorgde Seydou Keita in de 78e minuut voor de verlossende 2-1 met een beauty van een doelpunt. Vlak voor het einde van de wedstrijd besliste Xavi de wedstrijd. Iniesta zette zijn teamgenoot helemaal vrij voor de keeper en Xavi schoot de bal behendig over Juan Pablo heen. Het is het achtste doelpunt van de middenvelder en nog nooit eerder scoorde de 32-jarige Xavi zo vaak in één seizoen. In de blessuretijd was er nog een tegenvaller voor Josep Guardiola; Alexis raakte geblesseerd en daardoor eindigde Barça de wedstrijd met negen man.

Ondanks dat Lionel Messi tot maandag vrij had gekregen van Guardiola, zagen de 67 Nederlandse en Belgische deelnemers van de derde fanreis een geweldige wedstrijd. Vooral voor de 15 meegereisde kinderen zal het een onvergetelijke avond zijn geweest. Voor wie dit ook eens wil beleven, klik dan hier en ga met de Fan Club Barcelona mee naar Camp Nou.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Mascherano, Piqué, Adriano, Xavi, Keita, Iniesta, Cuenca (81’ Puyol), Fàbregas (59’ Alexis) en Pedro (59’ Tello)