Nieuws September 2012

Barça - Valencia 1-0

Zondagavond stond de eerste topper in de Primera División op het programma voor Barça, want Valencia kwam op bezoek in Camp Nou. Barça wist deze wedstrijd met 1-0 te winnen.

Voor de wedstrijd begon, mocht Iniesta zijn trofee tonen aan pers en publiek, welke behoord bij de prijs Beste Speler in Europa van het seizoen 2011/12. Deze trofee werd door zijn dochter aan hem overhandigd. Na dit schouwspel, begon de wedstrijd met een aanvallend Barça en een handbal verdediging van Valencia. Ondanks deze “witte muur” wist Barça al snel wat gaatjes te vinden en kregen vooral Pedro en Messi wat kansen. Maar zoals zo vaak tegen Valencia, wist de keeper zijn doel schoon te houden.

Na kwart wedstrijd was het dan toch raak. Een corner werd door Xavi kort genomen en hij gaf de bal aan Messi. De kleine Argentijn legde de bal weer klaar voor de inkomende Adriano en hij schoot de bal vanaf 16 meter in de rechter bovenhoek. De keeper van Valencia was kansloos. Na het doelpunt, ging Barça opzoek naar de tweede treffer en kreeg vooral Pedro nog een grote kans, maar de keeper wist de bal te pakken. De grootste kans was van Cesc, want na een mooie aanval, lepelde hij de bal over de keeper heen, maar de bal ging via de paal over de achterlijn. Ook Valencia deed af en toe wat terug en leek er af en toe gevaarlijk uit te komen, maar de schoten op het doel van Valdés misten precisie waardoor de ballen hoog over gingen. Hierdoor gingen beide ploegen rusten met een stand van 1-0.

In de tweede helft ging Barça verder opzoek naar het tweede doelpunt, maar Valencia had ook wat meer aanvallende intenties en kwam daarom wat meer van de eigenhelft af. Eerst was er Adriano, welke verhuist was na de rechterkant omdat Alves gewisseld was, die een schot op doelschoot, deze ging over. Daarna kreeg Cesc nog een enorme mogelijkheid, maar vanaf een meter of 10, wist hij hoog over het doel te schieten. Doordat Barça niet scoorde en Valencia gevaarlijker werd, geloofden zij in een gelijk spel. Na een uur spelen leek het alsof Valencia de 1-1 maakte vanuit een vrijetrap. Maar Victor Ruiz, die de vrije trap achter Valdés schoot, stond buitenspel en het doelpunt werd tot opluchting van geheel Camp Nou geannuleerd. Dit moment was een waarschuwing voor Barça.

In het laatste half uurtje probeerden Barça het nog wel, maar Adriano schoot nog een keer hoog over en vanuit een vrije trap schoot Messi hard in de muur. Gelukkig wist Valencia ook niet meer te scoren, waardoor Barça de drie punten in Barcelona hield. Adriano werd met zijn doelpunt de matchwinner en wist hiermee het vertrouwen van de fans in hem weer wat te herstellen, na de dramatische wedstrijd in Madrid voor hem.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves (46’ Alba), Piqué, Mascherano, Adriano, Song, Xavi, Cesc (64’ Iniesta), Pedro, Alexis (87’ Busquets) en Messi