Nieuws December 2008

Barça - Valencia 4-0

FC Barcelona heeft vanavond opnieuw op uiterst overtuigende wijze een overwinning geboekt. Ondanks het ontbreken van Eto'o, die een schorsing uitzat, werd in een bij vlagen aantrekkelijk duel Valencia met maar liefst 4-0 aan de kant gezet. Hiermee lijken de blaugranas de juiste vorm te hebben voor de topper van volgende week, thuis tegen Real Madrid.

Barça begon nog wel wat voorzichtig aan de wedstrijd. Er werden niet meer dan een aantal speldenprikken uitgedeeld maar echte grote kansen waren er niet. Tot de 19e minuut, toen Toure Yaya Henry op tijd zag vertrekken en een prachtige pass in de loop mee gaf. Henry toonde in steeds betere doen te zijn door de bal fraai te lobben over keeper Renan. Hoewel deze er nog een handje aan had, stond er toch de 1-0 op het scorebord. Valencia reageerde direct door een tegenaanval te plaatsen. Vanaf rechts werd de bal scherp voorgegeven door Miguel, waarna Villa zijn hoofd ertegen aan zette, maar voorlangs mikte. Als Valencia al voor gevaar zorgde dan kwam het van Villa, niet voor niets de topscoorder aan Valencia zijde.

Valencia, met Maduro verrassend in de basis, oogde vooral door het centrum kwetsbaar. Maduro en Albiol, beide nog maar net in de 20, werden keer op keer verrast door de snelle combinaties van Barça. Zo ook in de 29e minuut. Een inworp op eigen helft werd snel genomen, Alves wist de bal snel door te passen naar Hleb, die op zijn beurt opnieuw Henry oog in oog met de keeper zette. Via een snelle voetbeweging gaf de Fransman Renan opnieuw het nakijken. Hoewel Barça nog voor rust enkele kansen kreeg op meer, werd hiermee de ruststand bereikt.

De tweede helft was koud begonnen toen de 3-0 al in de netten lag. De uit buitenspel teruglopende Hleb kwam in balbezit en speelde direct Xavi aan. Op rechts kwam stoomlocomotief Alves weer eens opzetten en Xavi gaf de bal precies in zijn loop mee. De diagonale schuiver was de arme keeper van Valencia opnieuw te machtig, 3-0 derhalve. Zelfs op de televisiebeelden was moeilijk te zien van wie de pass op Hleb kwam. Ondanks felle protesten van de spelers van Valencia keurde scheidsrechter Borbalan de treffer goed. Het publiek veerde nog eens op toen Bojan de dugout verliet voor zijn warming up. Hij verving kort daarna de verder onopvallende Messi en drukte al snel zijn stempel op de 4-0 van Barcelona. De jonge Catalaan haalde op rechts knap de achterlijn en had oog voor de vrijstaande Henry. Deze kon vervolgens simpel zijn Hattrick aantekenen, 4-0 en tevens de eindstand.

Het was duidelijk dat beide partijen hierna gas terug namen, hoewel Villa nog goed weg kwam toen hij Alves volledig onnodig natrapte. Maar een rode kaart was ook niet op zijn plaats in de verder uitermate sportieve wedstrijd. En nadat Henry de wedstrijdbal uit handen van de scheidsrechter kreeg, zochten de spelers weer snel hun kleedkamer op, op naar El Clasico volgende week!!

klik hier voor de doelpunten.

Opstellingen:
FC Barcelona: Valdés, Alves, Márquez, Puyol, Abidal; Xavi (83. Keita), Gudjohnsen, Touré Yaya; Hleb (73. Bojan), Messi (81. Pedro), Henry

Valencia: Renan, Miguel, Albiol, Del Horno, Maduro, Albelda, Manuel Fernandes, Joaquin, Baraja, Mata, Villa