Nieuws September 2019

Barça wint uit van Getafe

Barça trad op zaterdagmiddag in een uitwedstrijd aan tegen Getafe.Barça heeft een lange lijst met geblesseerden: Messi,Dembélé,Umtiti,Alba,Fati. Dus Ernesto Valverde moest puzzelen met de opstelling. Barça was van tevoren al gewaarschuwd, want Getafe staat bekend als een ploeg die de overtredingen niet schuwt. De openingsfase is rommelig met overtredingen over en weer en Barça heeft moeite om hun vertrouwde spel te spelen.

De eerste mogelijkheid is voor Getafe, Jason geeft een strakke voorzet op Angel en die schiet over. Sergi Roberto geeft een pass over afstand op Carlos Pérez, die handig verdediger Nyom in de luren legt, hij haalt uit maar doelman Soria redt. Frenkie de Jong geeft een mooie pass op Suárez, Luis gaat alleen op Soria af, maar schiet voorlangs. Cucurella geeft de bal voor op Angel en zijn inzet wordt gestuit door Ter Stegen. Frenkie de Jong laat weer zijn klasse zien met een mooie pass op Griezmann , hij vindt Suárez die vanaf buiten de 16 uithaalt, zijn inzet gaat net naast.

Verdedigend gaat het af en toe met hangen en wurgen bij Barça. Ter Stegen komt buiten de 16 om de bal van Getafe te onderscheppen en zijn voorzetting is subliem, hij speelt direct de lange bal op Suárez, die met een lob de uitkomende Soria verrast, 1-0(41’). Net voor de rust passt Frenkie de Jong op Carles Pérez en die vindt Suárez, zijn inzet gaat net naast.

2de helft

De 2de helft gaat van start en in de 49’ is het raak, Sergi Roberto passt op Carles Pérez en hij besluit buiten de 16 tot een afstandsschot, Soria laat de bal los en Junior Firpo staat klaar om de bal onder Soria in de doel te schuiven, 2-0 ( 49’). Verdedigend heeft Barça het beter onder controle dan in de eerste helft, maar het spel gaat moeizaam. Artur Melo geeft een pass op Carles Pérez, maar zijn inzet houdt het midden tussen een voorzet en een schot, dus gaat voorlangs.

Getafe krijgt ook nog een klein kansje, maar Arambarri schiet naast. Valverde besluit tot wisselen, Semedo komt voor Griezmann en Rakitic voor Busquets. Er volgt nog een overtreding van Lenglet en hij ontvangt hiervoor van scheidrechter Gil Manzano zijn 2de gele, dus rode kaart. Barça moet nog 10 minuten met 10 man spelen. Carles Pérez wordt gewisseld voor Todibo en de verdediging is weer op sterkte.

Barça speelt het met professioneel uit en door deze overwinning gaan voor het eerst dit seizoen de 3 punten in een uitwedstrijd mee terug naar Barcelona.

Opstelling Barça: Ter Stegen, Sergi Roberto, Piqué,Lenglet,Junior Firpo, De Jong, Busquets (Rakitic),Arthur, Griezmann (Semedo 75’),Pérez (Todibo 86’), Suárez.

Foto: www.fcbarcelona.com