Nieuws Januari 2016

Barcelona - Bilbao 3-1

FC Barcelona heeft zich op woensdagavond ten koste van Athletic Bilbao weten te plaatsen voor de halve finales in de Spaanse beker. De titelhouder moest afgelopen jaargang in de finale aantreden tegen het team van Ernesto Valverde, maar nu troffen beide teams elkaar al in de kwartfinale. Barcelona wist in Bilbao een 1-2 zege te boeken en kon hierdoor enigszins rustig doen in de thuiswedstrijd. Bilbao zorgde echter voor een waar voetbalgevecht en gedurende de eerste helft werd Barcelona volledig onder de voet gelopen door Bilbao. De felle Basken kregen genoeg kansen maar gingen slechts met 0-1 de rust in. In de tweede helt keerde Barcelona de zaken, en met een 3-1 zege wist het team van Enrique zich uiteindelijk alsnog te plaatsen voor de halve finales in de beker. Het is het zesde jaar op rij dat Barcelona bij de laatste vier geraakt.

Een slechte helft was er dus in het Camp Nou, en dit vonden de fans ook. Met een fluitconcert zochten de spelers van Barcelona de tunnel af. MSN werd nog niet in stelling gebracht en het middenveld miste het vernuft van Iniesta en Busquets. Beide steunpilaren ontbraken bij de eerste elf en kregen rust met het oog op de competitiewedstrijd tegen Atlético van zaterdag. Barcelona begon dus slecht, en kreeg na 12 minuten de rekening gepresenteerd toen de pijlsnelle Inaki Williams de openingsgoal maakte voor de bezoekers. De rappe buitenspeler werd gelanceerd door spits Aduriz, die normaal de grootste plaaggeest is als doelpuntenmaker maar nu met een fijne steekbal ook een aandeel had in de openingstreffer. Inaki ging langs Ter Stegen en prikte de bal met rechts in het verlaten doel. Het was de start van een ware Baskische wervelwind. In het kwartier dat volgde kreeg Bilbao kans na kans terwijl ze het doel van Ter Stegen belegerden. Onder andere een afstandsschot van dezelfde Inaki of enkele goede kansen die ternauwernood weg werden gewerkt behoorden tot het aanvalsspel van Bilbao.

Barcelona kreeg maar moeilijk grip op het middenveld van Bilbao en Eraso was nog het dichtst bij de 0-2, maar zijn schuiver ging voorlangs. Barcelona was opgelucht en kwam vele malen beter uit de kleedkamer na de rust. Het duurde acht minuten voor de score gelijk werd getrokken en het doelpunt kwam natuurlijk van Luis Suárez. De topscorer scoorde zijn dertigste goal dit seizoen en is hiermee de eerste Europese speler die deze mijlpaal behaalt. Hij scoorde uit een mooie voorzet van Messi. Na een misser van Eraso duurde het lang voor Barcelona de genadeklap uitdeelde aan Bilbao, maar tien minuten voor tijd werd het duel alsnog beslist. Na enkele goede reddingen van Herrerin aan de zijde van Bilbao was hij alsnog kansloos op een kopbal van Piqué. De verdediger wist hiermee het verzet van de Basken te breken.

Het venijn zat hem in de staart, want in de slotminuten kreeg onder andere Bilbao nog een grote kans die Alves op de doellijn wist weg te werken, en was aan de andere kant Messi te onnauwkeurig om voor de derde goal te zorgen. Deze kwam echter alsnog, want in de laatste minuut kon Neymar zijn stempel op het duel drukken door met een verwoestende uithaal de bovenhoek te vinden, en hiermee voor de 3-1 eindstand te tekenen. Door de zege gaat Barcelona naar de laatste vier, waar het wordt vergezeld door Celta de Vigo. Celta versloeg Atlético in het Vicente Caldéron, en deze verrassende prestatie brengt de ploeg in de halve finales. Op donderdag komen Valencia en Las Palmas, en Mirandés en Sevilla nog in actie in de Spaanse beker. Barcelona hervat zaterdag de competitie met een thuiswedstrijd tegen Atlético, die om 4 uur zal worden afgetrapt.

Barça: Ter Stegen; Alves, Piqué, Vermaelen ('70 Busquets), Mathieu; Rakitic, Mascherano, Sergi Roberto; Messi, Neymar, Suárez