Nieuws Januari 2013

Barcelona - Espanyol 4-0

Op zondag 6 januari, de dag van Driekoningen, vervolgde FC Barcelona het seizoen na de winterstop met de stadsderby tegen Espanyol. Tot ieders verrassing stond Tito Vilanova weer aan de zijlijn, ondanks zijn recente operatie aan opnieuw een tumor en ondanks dat zijn behandeling nog niet afgelopen is.

De eerste wedstrijd na een kerstvakantie is nooit gemakkelijk, maar al in de eerste helft werd duidelijk dat de spelers van Barça daar geen boodschap aan hebben. De Catalaanse ploeg oogde uitermate fit, combineerde vlekkeloos en Espanyol kwam amper van eigen helft af. Na tien minuten plaatste Iniesta de bal feilloos voor de voet van Xavi, die daarna alleen maar met gevoel hoefde in te schuiven om de score te openen. In de minuten daarna volgden nog twee kansen, maar keeper Casilla was beter bij de les en voorkwam een verdere achterstand.

Met vijftien minuten op de klok zette Messi een aanval in met Cesc Fàbregas; de nummer vier wist Messi te vinden, die vervolgens op goal inzette, maar uiteindelijk was het Pedro die het laatste zetje gaf: 2-0. Een paar minuten later kwam Espanyol enigszins in de buurt van Valdés na een verre uittrap van Casilla, maar een echt gevaar vormden ze niet.
De 3-0 kwam dan ook niet als een verrassing en was absoluut een plaatje. Geheel onverwachts gaf Sergio Busquets een prachtige, lange steekbal op Pedro, die vol overtuiging afrondde en daarmee zijn tweede van de avond liet optekenen. Nog geen minuut later kreeg Barça onterecht een penalty toegekend, nadat Fàbregas tegen de grond ging met het uitkomen van de keeper. Aan Messi de eer om de bal op de stip te leggen en de Argentijn verzaakte niet om zijn eerste van 2013 te maken: 4-0.

In de tweede helft veranderde het wedstrijdbeeld niet erg; Barça bleef heersen op het veld, alleen op een lager tempo, terwijl Espanyol er juist iets meer voor ging. De bezoekers waren wat vaker te vinden bij het doel van Valdés, maar vormden geen echt gevaar. Barça etaleerde één groot positiespel en zette af en toe aan op goal. De wedstrijd kabbelde voort en de enigszins verwachte schoppartij in deze stadsderby bleef uit. Barça had al in de eerste helft een balbezit percentage van maar liefst 75 procent bereikt en veranderde daar niet veel aan.
Na een uur spelen was de stand nog onveranderd en kwamen de eerste wissels. Pedro bleef en rondde in de 65e minuut prachtig af na een hele mooie aanval met Messi en Cesc, maar het doelpunt werd onterecht afgekeurd wegens buitenspel. Een paar minuten later vond Pedro opnieuw het net, maar de hattrick werd hem niet gegund, want ook dit keer werd zijn derde van de avond onterecht niet geteld en moest hij zonder een verdiende hattrick maar mét een staande ovatie het veld ruimen voor Alexis.

Het duurde maar liefst tot de tachtigste minuut voor Espanyol de eerste echte kans van de wedstrijd creëerde en oog in oog met Valdés kwam te staan, maar de keeper redde uitstekend. Meteen werd er aan de andere kant een overtreding gemaakt en mocht Messi opnieuw aanleggen voor de vrije trap. De schitterende pegel van de Argentijn belandde helaas op de lat. El Pulga kreeg nog twee kleine kansen, maar zijn andere vrije trap vloog over en toen hij één op één stond met Casilla was de keeper nét iets eerder bij de bal.
De geanticipeerde stadsderby was dus vooral eenrichtingsverkeer en een gemakkelijke overwinning voor de Catalanen, waarmee ze op een puntenaantal van 52 komen. De rest van de week brengt de return in de bekercompetitie tegen Córdoba (donderdag 10 januari, 21:30u) en de kraker tegen Málaga op zondag (13 januari, 21:00u).

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Piqué, Puyol, Jordi Alba, Busquets, Cesc Fàbregas (65’ David Villa), Xavi (63’ Thiago), Iniesta, Messi en Pedro (75’ Alexis).

Opstelling Espanyol: Casilla, J. López, Colotto, Moreno, Capdevila, V. Sánchez, Forlín, Baena (60’ Christian Alfonso), Verdú (63’ Stuani), Simao (77’ Albín) en Sergio García.

Bekijk hier de samenvatting van Sport1.