Nieuws Juli 2015

Barcelona weer terug uit Amerika

Dit seizoen speelde Barça een groot deel van haar voorbereiding in de Verenigde Staten, en hier werden drie duels afgelegd. Inmiddels zijn de Catalanen weer terug uit Amerika en is het dus een goed moment om te kijken naar de behaalde resultaten tijdens de oefencampagne. Barça begon met een duel tegen LA Galaxy, het Amerikaanse team waar onder andere in het verleden sterren zoals Landon Donovan en David Beckham voor uitkwamen, en nu Steven Gerrard aanwezig is. Dit duel werd met 2-1 gewonnen door Barcelona, en het was Luis Suárez die de eerste treffer van dit Barça-seizoen wist aan te tekenen. De Uruguayaan vond ook nog het net in de wedstrijd tegen Chelsea.

Voorafgaand aan de wedstrijden tegen Galaxy en erna Manchester United mochten de spelers van Barcelona enkele Amerikaanse helden ontmoeten, zoals basketballer Kobe Bryant die in zijn sport al vele successen wist te behalen, en tevens het Amerikaanse vrouwenteam wat enkele weken terug nog wereldkampioen wist te worden. Voor het tweede duel stond er een ontmoeting met Manchester United op het programma, een tegenstander waar men in Louis van Gaal een ex-trainer trof. De nummer vier van het afgelopen Engelse seizoen wist met 3-1 te winnen van Barça, en dus was de eerste nederlaag van de nieuwe jaargang ook al een feit. Onder andere Rooney en Januzaj scoorden voor United, terwijl aan de kant van Barcelona Rafinha het nest wist te vinden.

De laatste wedstrijd werd gespeeld tegen Chelsea, en hierin ging Barcelona na strafschoppen onderuit nadat het in de reguliere speeltijd 2-2 was geworden. Een tegenvaller aan dit duel was dat Douglas, de rechtsback, een blessure opliep en naar alle waarschijnlijkheid minimaal twee maanden buitenspel zal staan. Echte problemen hoeft dit niet op te leveren, want het afgelopen seizoen was er ook al erg weinig speeltijd weggelegd voor de verdediger. Nu moet Barcelona op 2 augustus nog een laatste duel spelen om de Champions Cup, tegen Fiorentina, alvorens het echte seizoen begint. Barça treft in de eerste vier wedstrijden direct vier Spaanse en geduchte tegenstanders, met drie keer Athletic Bilbao (een tweeluik om de Supercup en een seizoensstart) en ook nog eens Sevilla om de Europese Supercup. De Zuid-Amerikaanse spelers die in actie kwamen op de Copa America zijn inmiddels ook weer terug en hebben de medische tests doorstaan, waardoor we binnenkort weer van Messi kunnen genieten, wellicht tegen Fiorentina al.