Nieuws Mei 2015

Bayern - Barça 3-2

Maar liefst negen wedstrijden op rij had FC Barcelona op rij weten te winnen wanneer het aankwam op de wedstrijden om de Champions League. In Munich ging Barcelona op zoek naar de tiende overwinning op rij, maar zover mocht het niet komen. Toch zal de sfeer opperbest zijn, want ondanks een 3-2 nederlaag heeft Barça zich weten te plaatsen voor de finale van de Champions League. Dit betekent dus dat ze eind mei naar Berlijn mogen afreizen om daar tegen Juventus of Real Madrid om de cup met de grote oren te gaan strijden. Met nog een bekerfinale in het verschiet en een naderende landstitel lijkt dit seizoen een seizoen vol glorie te gaan worden, met misschien wel een triple als gevolg. Niemand die nog denkt aan de kleine crisis die in januari was uitgebroken na een nederlaag bij Real Sociedad.

In Duitsland begon Barcelona direct met het slotoffensief, want de ploeg had niets meer te verliezen. Een 3-0 nederlaag wegpoetsen leek onmogelijk te zijn maar vanaf het begin zochten ze de dominantie. Een vroege goal was nodig en deze kwam ook na zeven minuten. Uit een corner wist Benatia toen raak te koppen, en de verdediger wist Bayern hiermee van nieuwe inspiratie te voorzien. Bayern probeerde snel door te drukken, maar het kreeg al gauw de deksel op de neus. Barcelona wist dat het met een enkele uitgoal al zeker zou zijn van de finale en deze vonden ze al na een kwartier, toen Lionel Messi zijn aanvalsbroeder Luis Suárez de diepte in stuurde. De Uruguayaan behield het overzicht en voorzag Neymar van een niet te missen kans. Hierna was het de taak aan Bayern om nog vier keer te scoren, en leek het einde al in zicht. Toch moest Ter Stegen in de eerste helft nog reddend optreden bij kansen voor Thomas Muller en Robert Lewandowski, maar de Duitse keeper stond geweldig te keepen.

Na een half uur kwam aan iedere Duitse illusie een einde toen MSN opnieuw toesloeg. Het bejubelde aanvalstrio beging opnieuw dezelfde volgorde, en dus gaf Messi de bal op Suárez en schoof hij het leder in de voeten van Neymar, die met zijn 1-2 Pep Guardiola langs de zijlijn in diepe rouw dompelde. Deze tussenstand werd vastgehouden tot de rust, ondanks dat Bayern de beste kansen mocht noteren. Na rust viel Pedro in maar dit kon allerminst een succes genoemd worden, want Barcelona ging meer achterover leunen en liet het initiatief aan Bayern. Deze onzorgvuldige speelwijze werd afgestraft na een uur spelen, want toen was daar de Poolse spits Lewandowski die met een technisch begaafde actie en een zorgvuldig geplaatst schot de 2-2 wist te noteren. Een enkele Duitser zal nog geloofd hebben in een wonder, maar verder dan 3-2 wist Bayern ook niet meer te komen. Muller wist nog de derde treffer te maken, maar uiteindelijk bleek een 3-2 zege niet genoeg te zijn voor Bayern. Hierdoor kan Barça zich opmaken voor een finale!

In 2009 behaalde Barcelona de finale tegen het dit jaar ontbrekende Manchester United, en door toedoen van Eto'o en Leo Messi wist Barcelona toen de cup met een 2-0 overwinning binnen te slepen. Twee jaar later was het opnieuw de beurt aan Guardiola en zijn manschappen om de trofee boven het hoofd te houden, want dezelfde tegenstander werd toen met 3-1 over de knie gelegd. Nu kan Barcelona zich na drie jaar afwezigheid in de eindstrijd weer op gaan maken voor de wedstrijd der wedstrijden, en iedere fan van de club zal al gespannen aftellen naar de finale die dit jaar plaats zal vinden in Berlijn. Een vijfde trofee? Het is goed mogelijk, en met de naderende landstitel zijn alle facetten aanwezig om er een historisch seizoen van te maken! De eerste stap is gezet, en met nog vier wedstrijden voor de boeg weet Barcelona dat ze nog 360 minuten verwijderd zijn van een triple!