Nieuws April 2013

Bayern - Barça 4-0

Dit is zo’n wedstrijd die je als supporter van Barça graag zo snel mogelijk wilt vergeten. Bayern München in topvorm was duidelijk te sterk voor FC Barcelona. De Duitsers wonnen dan ook terecht met 4-0 door doelpunten van Thomas Müller (2), Mario Gomez en Arjen Robben.

De vraag die een ieder vooraf bezig hield: Start Lionel Messi in de basis bij FC Barcelona? En gelukkig voor alle voetballiefhebbers kreeg de Argentijn van de medische staf groen licht om te beginnen in de eerste halve finale van de Champions League. Maar de normaal zo geweldig spelende Messi wist maar zelden een teamgenoot te vinden in dit duel.

FC Barcelona, spelend in het thuisshirt kon in de eerste helft weinig klaarspelen in de Allianz Arena. Bayern begon goed, in de derde minuut kan Robben door de defensie van de Catalanen lopen maar zijn puntertje werd goed gered door Victor Valdés. Na een kwartier spelen kan scheidsrechter Viktor Kassai fluiten voor een strafschop na een handsbal van Gerard Piqué, maar gelukkig wuift de Hongaar het weg. Hetzelfde gebeurt overigens ook diep in de eerste helft, als Dante de bal op de handen van de matig spelende Alexis Sanchez kopt. Op dat moment stond Bayern München al op voorsprong door een doelpunt van Müller. Uit een assist van Dante kopt de Duitser de bal binnen. Voor rust kregen Gomez en Marc Bartra een gele kaart voor wild inkomen. Dat Bayern beter was bleek ook uit de vele hoekschoppen die genomen mochten worden. Alleen al in de eerste helft mocht ‘FC Hollywood’acht corners trappen.

Het strijdplan voor de tweede helft mocht duidelijk zijn, Barca moest op zoek naar het belangrijke uitdoelpunt. Maar net als in de eerste helft wisten de Catalanen weinig klaar te spelen. Vijf minuten na rust maakt Gomez in buitenspelpositie de 2-0. Dan is daar eindelijk de eerste echte kans voor FC Barcelona. Door een fout in de verdediging van Bayern kon Bartra vrij inschieten, maar de jongeling schoot de bal ver over. Na een aanval van Barça countert Bayern naar de 3-0. Robben scoort, maar daar gaat wel een overtreding van Müller aan vooraf. FC Barcelona komt deze klap niet te boven. Na een goede actie van vleugelverdediger David Alaba kan Müller afronden, 4-0! Jordi Alba laat zich in de slotfase nog provoceren door Robben. De Spanjaard gooit de bal in het gezicht van de Nederlander en is door zijn gele kaart geschorst voor de return in Barcelona.

Deze uitslag is een ongekende afstraffing. Geen enkele speler van FC Barcelona kon ook maar in de buurt komen van hun normaal zo goede niveau. Rest niks anders dan er het beste van maken in de return. Maar ‘Der Rekordmeister’ is zo goed in vorm, dat een stunt van de Blaugranas haast ondenkbaar is.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Piqué, Bartra, Jordi Alba; Xavi, Busquets, Iniesta; Alexis, Messi en Pedro (82' Villa)