Nieuws Januari 2019

Beledigend logo in NOS Sportjournaal

Tijdens de uitzending van het NOS Sportjournaal van woensdag 23 januari jl. inzake de transfer van Frenkie de Jong naar FC Barcelona was een zeer ongebruikelijk FCB-logo te zien, dat bij veel Catalanen als beledigend en soms zelfs als provocerend werd ervaren. Sinds deze uitzending ontving de fanclub diverse klachten.

In het, hiernaast afgebeelde, zeer vreemde logo stond de Spaanse vlag, het Spaanse wapen en de Spaanse stier. Gezien de diepliggende gevoeligheden tussen het Catalaanse volk en het Spaanse koninkrijk, hebben wij gemeend om, als ‘spreekbuis’ van vele Catalaanse FC Barcelonafans in Nederland, bij de NOS een klacht in te moeten indienen. Daarin hebben we gevraagd om, voor het gebruik van dit beledigende logo, verontschuldigingen aan te bieden en aanvullend ervoor zorg te dragen dat het bewuste logo nimmer meer wordt gebruikt!

De fanclub bemoeit zich niet snel met 'politiek', maar heeft gemeend, gezien de bijzondere omstandigheden, hiervoor deze keer een uitzondering te maken.

Klik hier om het Sportjournaal terug te kijken.

Bron screen shot: NPO