Nieuws Oktober 2012

Blaugranas succesvol in interlands

Dinsdag 16 oktober werden de laatste wedstrijden van de interlandonderbreking gespeeld, waarbij meerdere spelers van FC Barcelona in actie kwamen.

Allereerst was daar de kraker tussen Spanje en Frankrijk, beiden favorieten om door te gaan naar de volgende ronde en beide dingend naar de toppositie in kwalificatiegroep I. Vicente del Bosque stelde een elftal samen met zes Barça-spelers, namelijk Busquets (centrale verdediger), Alba, Xavi, Iniesta, Pedro en Cesc als aanvaller; alleen Villa en Valdés moesten vanaf de bank toekijken. Vanaf het begin overheerste de huidige wereldkampioen op het veld, al moest Silva na slechts negen minuten de wedstrijd verstek laten gaan wegens een blessure. Spanje kwam op voorsprong dankzij een doelpunt van Ramos, die vlak daarvoor nog de paal had geraakt, op aangeven van Pedro. Deze tegentreffer schudde Frankrijk wakker en de bezoekers werden steeds dreigender voor het doel van Casillas. Benzema kreeg een kans, maar zag zijn inzet geblokkeerd door zijn Madrileense ploeggenoot; de kans die hij daarna kreeg, belandde weliswaar in het net, maar deze werd onterecht afgekeurd wegens buitenspel. Aan de andere kant van het veld haalde verdediger Koscielny ten koste van een gele kaart en een penalty Pedro neer in het zestienmetergebied. Fàbregas schaarde zich achter de bal en koos de goede hoek, maar keeper Lloris zat er goed bij en voorkwam een verdere voorsprong. Ook daarna zorgden twee van zijn uitstekende reddingen dat de Spaanse ploeg met slechts een 1-0 score de kleedkamer opzocht.
De tweede helft startte opnieuw met een blessure voor de thuisploeg; ditmaal was het Arbeloa die gedwongen werd het veld te verlaten. Spanje was niet langer heer en meester op het veld nu beide ploegen naargeestig op zoek waren naar een doelpunt. Franck Ribery was dicht bij de 1-1 en een gelijkmaker voor Frankrijk leek nabij, terwijl Spanje steeds meer haar kenmerkende spel verloor. Del Bosque bracht met een wissel Torres in het veld voor Andrés Iniesta, die overigens wederom een ovatie in ontvangst mocht nemen, maar na deze wissels lag het voordeel geheel bij Frankrijk, dat keer op keer met gevaarlijke counters eruit kwam. Na negentig minuten spelen en twee minuten extratijd leek Spanje alsnog met de winst naar huis te gaan, maar balverlies van Juanfran was de directe aanleiding van een tegentreffer van Giroud. Spanje levert hiermee twee dure punten in.

Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan speelde het Argentinië van Lionel Messi en Javier Mascherano tegen het Chili van Alexis Sánchez, ver na middernacht Nederlandse tijd. Waar Argentinië momenteel in goede vorm is met een sublieme Messi, had Chili de punten hard nodig om de droom om op het WK2014 in Brazilië te spelen in leven te houden. Toch was het Argentinië dat er met de waardevolle drie punten vandoor ging met een 1-2 overwinning waarbij Leo Messi opnieuw een sleutelrol speelde. Ondanks het overtuigende initiatief van de thuisploeg in de eerste helft en de uitstekende reddingen van Argentijnse keeper Romero, was het de Argentijnse dribbelaar die de openingstreffer scoorde.  Minder dan vijf minuten later zorgde ploeggenoot Gonzalo Higuaín voor een ruimere voorsprong voor de ploeg van Alejandro Sabella.
De tweede helft zag Chili opnieuw met het meeste initiatief en grootste dreiging voor het doel mede dankzij de inzet van Alexis, maar onder leiding van Mascherano hield de Argentijnse verdediging zich staande. Pas in de extratijd deed invaller Gutiérrez iets terug met de 1-2 na goed voorbereidend werk van Alexis. De treffer kwam echter te laat en bezorgde Argentinië niet alleen de overwinning, maar ook een stevige positie aan kop van de kwalificatiegroep met drie en vier punten afstand van respectievelijk Ecuador en Colombia. Leo Messi is inmiddels nog maar twee doelpunten verwijderd van het doelpuntenaantal van Diego Maradona voor Argentinië, namelijk 34. Alleen Gabriel Batistuta (56) en Hernán Crespo (35) hebben meer goals gescoord voor de Albiceleste.

Ook Spanje Onder-21, met zes Barça-spelers in de gelederen, kwam dinsdag in de actie. Martín Montoya, Carles Planas en Cristian Tello startten in de basis en droegen hun steentje bij aan de 1-3 overwinning op Denemarken, waarmee de jonge Spaanse ploeg zeker op het EK Onder-21 van 2013 zal spelen.
De wedstrijd was eigenlijk slechts een formaliteit voor de ploeg van Julen Lopetegui, aangezien Spanje de eerste leg van het tweeluik met een overtuigende 5-0 had gewonnen. Montoya speelde een meer dan uitstekende wedstrijd; hij zorgde voor constante dreiging over de rechterflank en bezorgde Muniain de assist voor de openingstreffer. Tello kreeg een paar kansen om de voorsprong te vergroten, maar wist deze niet in doelpunten om te zetten. Pas in de tweede helft, na een uur spelen, verdubbelde Álvaro Vázquez de score. Een paar minuten later kreeg Sergi Roberto speeltijd, terwijl de Denen aanzetten om toch een tegentreffer te scoren. Die viel pas in de extratijd, maar nog voor de scheidsrechter affloot, maakte Vázquez zijn tweede treffer van de avond en heeft Spanje Onder-21 met twee overtuigende zeges verdiend een plek in het EK Onder-21 2013 veroverd.

Tot slot kwam ook Adriano nog in actie, maar ditmaal in een vriendschappelijke interland. Brazilië, dat zich als gastland van het WK 2014 niet hoeft te kwalificeren, haalde vorige week Irak onderuit (6-0) en zette ditmaal met zichtbaar gemak Japan opzij dankzij doelpunten van Paulinho, Neymar (tweemaal) en Kaká. Binnen het kwartier zette Paulinho de openingstreffer op het bord en was dicht bij een tweede doelpunt slechts seconden later; Neymar scoorde die vlak voor rust wel uit een penalty, toegewezen nadat Kaká onderuitgehaald werd in het zestienmetergebied. Na de rust bezorgde Neymar uit een rebound Brazilië een comfortabele voorsprong en in de slotminuten scoorde Kaká de definitieve 4-0.