Nieuws Augustus 2010

Bojan viert zijn 20e verjaardag

De benjamin van het eerste elftal speelt al sinds zijn 9e jaar voor FC Barcelona. Hij is een echt kind van la Masia waar Bojan zich ontwikkelde zich tot een doeltreffende spits en vleugelspeler. Vorige week vertelde hij in een persconferentie daarover: “Ik kan spelen op de positie die de coach van me vraagt en ik vind het leuk om vleugelspeler te zijn. Dit is een belangrijk seizoen en ik wil graag meer verantwoordelijkheid nemen in het team.”

De kleine Catalaan ontwikkelde zich in het seizoen 2005-2006 spectaculair: hij startte als speler van de Cadete B (het elftal voor 14-jarigen) en speelde in hetzelfde seizoen ook voor de Cadete A, de Juvenil B én zelfs de Juvenil A, het hoogste jeugdelftal van de club. In de Juvenil A was Bojan aan het einde van het seizoen 2005/2006 samen met Giovani Dos Santos de ster van het team dat zowel de Copa del Rey Juvenil als het kampioenschap in de División de Honor won.

In november 2006 maakte Bojan zijn debuut voor Barça B in de Segunda División B tegen SD Huesca. Zijn eerste doelpunt volgde een week later tegen Benidorm. Ondanks zijn jonge leeftijd groeide Krkić al snel uit tot een vaste waarde voor Barça B.

Op 23 april 2007 debuteerde de aanvaller op zestienjarige leeftijd in het eerste elftal. In een vriendschappelijke wedstrijd bij Al-Ahly (0-4) ter gelegenheid van het honderdjarige bestaan van de Egyptische club startte de hij in de basis. Na 25 minuten scoorde Krkić op aangeven van Javier Saviola.

Uiteindelijk werd Bojan voorafgaand aan het seizoen 2007-2008 door trainer Frank Rijkaard definitief opgenomen in het eerste elftal. Op 16 september 2007 maakte hij zijn debuut in de Primera División. In de wedstrijd tegen Osasuna kwam de aanvaller tijdens de tweede helft als vervanger van Giovani Dos Santos in het veld. Drie dagen later speelde Bojan zijn eerste wedstrijd in de UEFA Champions League. In de thuiswedstrijd tegen Olympique Lyon verving hij twee minuten voor tijd Lionel Messi, waarmee de aanvaller de jongste speler van Barcelona in een Europese wedstrijd werd. Zijn eerste competitiegoal in het eerste elftal maakte Krkić op 20 oktober 2007 in het verloren uitduel tegen Villarreal. Hiermee werd hij de jongste doelpuntenmaker van FC Barcelona ooit in de Primera División en de aanvaller verving hiermee zijn huidige ploeggenoot Lionel Messi. Op 21 november 2009 speelde Bojan tegen Athletic Bilbao alweer zijn honderdste officiële match voor Barcelona.