Nieuws September 2015

Celta, het kleine Barça

Op woensdagavond speelt FC Barcelona de eerste midweekse competitiewedstrijd van het seizoen tegen Celta de Vigo, en op bezoek in het knusse stadion Balaídos is het altijd lastig. Afgelopen seizoen gaf een kopbal van Mathieu de doorslag, maar ook toen ging het erg moeizaam. Celta de Vigo speelt altijd attractief voetbal en wordt ook wel het kleine Barça genoemd door de Spaanse voetbalkenners. Veel bekende gezichten zijn er te zien bij Celta de Vigo, en voor sommige huidige Barça-spelers wordt het ook een weerzien met een oude bekende. Luis Enrique is in het verleden trainer geweest bij Celta de Vigo, voor hij de overstap naar Barcelona maakte, en hij trainde daar onder meer met Rafinha. De middenvelder is er logischerwijs niet bij op woensdag vanwege zijn zware blessure, maar nog steeds zijn er bij Celta de Vigo genoeg spelers met een verleden bij Barça. Zo doorliep de huidige ster van Celta de Vigo, Nolito, de gehele jeugdopleiding bij Barça en kwam hij ook een aantal keer in actie voor het eerste elftal. Tot een doorbraak kwam het nog niet, maar bij Celta is Nolito een gevaarlijke flankspeler die iedere back een lastige avond geeft. Hij is ook al meermaals opgeroepen voor het Spaanse nationale elftal, en dus is het duidelijk dat zijn ontwikkeling er een is om in de gaten te houden.

Naast Nolito beschikt Celta ook over verdediger Andreu Fontás, die jarenlang door het leven ging als de opvolger van Carles Puyol. Ook hij heeft het niet gered bij Barcelona, maar mag nu bij Celta de Vigo alsnog op een veld staan met Messi, Iniesta en zijn andere ex-ploeggenoten. Fontás was aanvoerder van Barça B, en speelde hier 72 duels. Voor het eerste elftal mocht hij acht keer opdraven in de competitie, en scoorde hij in de Champions League. Een kruisbandblessure vormde echter een probleem, en hij vertrok gedesillusioneerd naar Mallorca en later Celta de Vigo. Fontás is ook actief voor het Catalaanse elftal. Hij is niet de enige verdediger die uit de Barça-jeugd komt, want bij Barça B speelde hij jarenlang samen met Sergi Goméz die ook zijn ploeggenoot is bij Celta. Linksback Carles Planas was ook bij Barça B een vaste waarde, en dus speelt Fontás nu met drie kameraden uit Barça B bij Celta. Met deze drie verdedigers in de gelederen behaalde Barça B een glorieuze derde eindklassering in de Segunda Division. Een andere interessante speler is John Guidetti. De Zweedse aanvaller heeft niet voor Barça gespeeld, maar is toch een bekende voor de meeste Nederlanders. Als spits bij Feyenoord wist Guidetti als eenmansleger zijn team naar een tweede plek in de competitie te krijgen, met onder meer hattricks tegen Ajax, Vitesse en Twente. Guidetti was hét symbool voor de wederopstanding van Feyenoord en wordt nog altijd gezien als een held in Rotterdam. Of hij ook potten kan breken tegen Barça, zal blijken.