Nieuws Oktober 2012

Cesc: “De drie punten waren het belangrijkste”

Cesc Fàbregas was een van de spelers die opviel met een uitstekend optreden tegen Deportivo de la Coruña. Op het middenveld gaf de Catalaan maar liefst drie assists. Nadat Lionel Messi 0-3 van de score maakte, zag Barça haar grote voorsprong verminderd worden tot twee toen de thuisploeg onterecht een penalty toegewezen kreeg en benutte. Maar Cesc is van mening: “Over het algemeen was onze eerste helft uitstekend. Met uitzondering van een paar spelmomenten domineerden we en waren we de betere partij.”
Over zijn eigen prestatie: “Ik heb altijd zelfvertrouwen gehad in mijn kwaliteiten en ik heb er hard voor gewerkt. Vanaf het begin van het seizoen voel ik me op mijn gemak in dit systeem.” De scheidsrechter maakte een aantal betwistbare beslissingen, zoals de eerder genoemde penalty voor Deportivo en een afgefloten buitenspel van Barça. Daar was Cesc kort en bondig over: “Dit hoort bij het voetbal. We hebben de drie punten binnen en het was moeilijk, maar het lijkt me duidelijk dat we nu de vier doelpunten moeten analyseren die ze tegen ons scoorden.” In de tweede helft wisselde Tito Vilanova de nummer vier voor Xavi, waarover Cesc zei: “Als Xavi het veld op komt voor jou kun je alleen maar gaan zitten en genieten van zijn spel.”

Leo Messi speelde opnieuw een cruciale rol in de zege van Barça. Niet alleen verzekerde hij zijn team van de drie punten dankzij zijn hattrick, hij bereikte ook weer een persoonlijk record. Met tot dusver 59 doelpunten gescoord in 2012 voor Barça heeft de Argentijn zijn eigen record uit 2010 verbeterd, toen hij er 58 wist te scoren. Desondanks is deze nieuwe mijlpaal niet belangrijk voor de sterspeler: “Statistieken zijn slechts cijfers. Ik houd me alleen bezig met het winnen van de drie punten waar dan ook.” De wedstrijd in het Riazor volgde vlak na de internationale onderbreking, iets waar ook Messi zich goed bewust van was. “Het is altijd belangrijk om te winnen na internationale onderbrekingen, omdat we moe terugkomen en het lastig is om de drie punten te behalen.”
Ook de Argentijn werd gevraagd naar de beslissingen van de scheidsrechter: “De taak van een scheidsrechter is ontzettend moeilijk. Er is mij verteld dat de twee gele kaarten (voor Mascherano) ook niet gegeven hadden kunnen worden, maar we moeten daar niet teveel aandacht aan besteden.”

Hier volgt nog wat commentaar van andere Barça-spelers die na de 4-5 overwinning op Deportivo met de pers spraken.
Cristian Tello: “We kwamen al heel vroeg op grote voorsprong, maar na twee stilstaande momenten kwamen we weer in de problemen. Het is altijd moeilijker om te winnen na een internationale onderbreking, maar we moeten positief zijn over onze zege. Ik ben heel blij dat ik kon scoren en ook met het vertrouwen dat de coach in mij heeft. Ik vind het leuk om het team te helpen en ik hoop dat ik dat mag blijven doen in de aankomende jaren.”

Andrés Iniesta: “We hadden de wedstrijd kunnen beslissen in de eerste helft, maar Deportivo is gevaarlijk en ze gaven ons veel problemen in de verdediging. We gaan hier weg met de sensatie dat we een lastige wedstrijd gewonnen hebben, waar we veel van kunnen leren.”

Jordi Alba: “Het was een zwaar bevochten overwinning, maar een hele belangrijke. Het belangrijkste is dat we met de drie punten teruggaan. Toen het 2-3 was, was de wedstrijd behoorlijk gelijk en werd het een knotsgekke wedstrijd. Mijn eigen goal was echt pech; ik wilde de bal helemaal niet naar Valdés spelen. Het team speelde een uitstekende wedstrijd, maar we kregen wel vier doelpunten tegen.” Over Leo Messi: “Leo is de beste speler ter wereld van dit moment.”

Barça staat zondagmiddag alweer op het trainingsveld om de voorbereiding te beginnen op de Champions League wedstrijd tegen Celtic FC die voor aanstaande dinsdag op het programma staat. De Catalanen zijn gewaarschuwd, want in de Schotse Premier League zette Celtic tegenstander St. Mirren met maar liefst 5-0 opzij.