Nieuws Oktober 2020

Clash tussen 2 topclubs: Juventus vs FC Barcelona

De ene topclub (Barcelona) tegen de andere topclub (Juventus). Op papier een mooi affiche. Blau Grana tegen Zwart-Wit. Bijnamen van Juventus: La Vecchia Signora (De Oude Dame) en I Bianconeri (de Zwart-Witten). Grotendeels eigenaar is de familie Agnelli (Exor S.p.A.,  gevestigd in Amsterdam) met belangen in Fiat, Chrysler en Ferrari. Volledige naam is Juventus Football Club S.p.A. De huiswedstrijden worden gespeeld in het Allianz Stadium in Turijn (voorheen Delle Alpi).

Manager Juventus: Andrea Pirlo, ooit een schitterende voetballer o.a. bij AC Milan en Juventus. Vooral een lange en briljante carrière bij AC Milan: 2 x de Champions League, 2 x de scudetto, 2 x de Super Cup, 1 x wereldkampioenschap voor clubteams. Na zijn overstap naar Juventus werd hij nog 4 keer landskampioen. Hij speelde 116 wedstrijden voor het nationale elftal van Italië. Hij scoorde 13 keer voor La Squadra Azzurra (het blauwe team). In 2006 werd hij wereldkampioen met Italië.

Spelers die voor Juventus gespeeld hebben of nog spelen: Roberto Baggio, Birindelli, Gianluigi Bufon (wat een keeper!!!), Cannavaro, Chielini, Edgar Davids, Daniel Fonseca, Thierry Henri, Zlatan, Filipo Inzaghi, Mathijs de Ligt, Pavel Nedved, Michel Platini, Cristiano Ronaldo, Edwin van de Sar, Tardelli,  Gianluca Vialli, Zinédine Zidane en Dino Zoff (ook zo’n topkeeper).

Komt er een clash tussen Messi en Cristiano Ronaldo? Het antwoord is nog onduidelijk. Ronaldo is op dit moment geveld door het coronavirus. Beterschap. Wil hij kunnen spelen dan moet hij 24 uur voor de wedstrijd coronavrij zijn. Alle voetballiefhebbers hopen natuurlijk dat hij mee kan doen. Het meedoen van Mathijs de Ligt staat ook op schroeven (schouderblessure). De wedstrijd wordt geleid door Danny Makkelie. Succes! De VAR zal er ook wel weer zijn. Koeman had de afgelopen dagen veel kritiek op deze toevoeging op de regels. En met goede redenen.

FC Barcelona mist Pique (schorsing), Ter Stegen (knieblessure}, Coutinho (hamstring), Umtiti (trainingsachterstand), Mingueza (hamstring). Juventus moet het doen zonder Mathijs de Ligt (schouder), Alex Sandro (hamstring), Ronaldo? (coronavirus) en Chiellini (spierproblemen).
Inderdaad een clash. Jammer genoeg in een leeg stadion. Laten we hopen dat FC Barcelona de lijn van de 1e wedstrijd voortzet. Visca Barça

Foto: fcbarcelona.com