Nieuws December 2019

De laatste wedstrijd van 2019

Alle ins en outs over Alaves, de laatste wedstrijd van het jaar voordat de selectie met kerstvakantie gaat.

FC Barcelona ontvangt Depotivo Alavés deze zaterdag om 16.00 uur CET in de laatste wedstrijd van het jaar. We gaan dieper in op de veertiende plaats in het klassement van de Basken.

Waar komen zij vandaan?

De club komt uit de pittoreske stad Vitoria (of Gasteiz in Baskisch), die misschien niet zo groot is als Bilbao of San Sebastián, maar wordt beschouwd als de facto hoofdstad van de regio omdat hier alle grote politieke instellingen zijn gevestigd. Het team zelf is niet vernoemd naar de stad, maar naar de provincie en de historische regio Álava (of Araba in Baskisch).

Geschiedenis

Hoewel er sinds het begin van de eeuw in de stad werd gevoetbald, koos een team met de Engelse naam Sport Friends er pas in 1921 voor om een officieel genootschap te vormen, dat vanaf dat moment bekend stond als Deportivo Alavés. Dit is de vijfde verschillende betovering van de club in de topvlucht, hun vijftiende Liga-seizoen in totaal en hun vierde op rij. Hoewel ze nooit grote onderscheidingen hebben gewonnen, kwamen ze in de buurt van twee beroemde gelegenheden. In een van de meest dramatische Europese nachten ooit, leek Liverpool de UEFA Cup-finale van 2001 te hebben gedaan en afgestoft met een 3-1 voorsprong tijdens de rust. Maar de Basken vochten terug. De late kopbal van Jordi Cruijff regelde de zaken op 4-4 om de wedstrijd naar gouden doel extra tijd te sturen, waar Delfí Geli's eigen doel betekende dat de beker op weg was naar Merseyside. In 2017 bereikten ze nog een finale, deze keer van de Copa del Rey. Ze ontmoetten Barça in de finale, en ondanks een pittige start, werden ze uiteindelijk overtroffen door een 3-1 nederlaag.

Nickname

Naast de voor zichzelf sprekende El Glorioso, worden Alavés ook wel de Babazorros genoemd, een Baskische uitdrukking die 'bonenzakken' betekent. Hoewel oorspronkelijk gebruikt om de mensen in deze regio te bespotten, die naar verluidt bonen met alles zouden eten, gebruikt de club de naam nu met trots.

Head to head

Resultaten in de laatste twee decennia omvatten 7-1, 6-1 en 6-0 overwinningen voor Barça, en de laatste vijf vergaderingen hebben de Catalanen 15 doelpunten gescoord en slechts één toegegeven. Maar de Basken zijn nooit een kant om lichtvaardig te zijn. Ze hebben deze eeuw twee keer gewonnen in Camp Nou, het meest recent in 2017.

Vorm

Alavés hebben geen spectaculair seizoen gehad, maar ze hebben genoeg gedaan, vooral thuis, om vijf punten tussen hen en de degradatiezone te plaatsen. Hun overwinning op Eibar in november is hun enige overwinning dit seizoen. Midden in de week kwam de droom van Copa del Rey van Alavés alarmerend vroeg ten einde met een 3-1 nederlaag op de vierde rij Jaen.

De spelers

Internationals: Mubarak Wakaso (Ghana, 58), John Guidetti (Zweden, 28), Dani Torres (Colombia, 14), Oliver Burke (Schotland, 10)

Barça-connecties: Middenvelder Aleix Vidal was drie seizoenen in Barça van 2015 tot 2018. Hij slaagde er niet in een vaste plaats onder Luis Enrique te behouden en miste ook een lange periode met een nare enkelblessure, voordat hij terugkeerde naar Sevilla, vanwaar hij is momenteel in bruikleen gegeven aan Barça.

Topscorers 2019/20: Lucas Perez (8), Joselu (7)

De manager

Asier Garitano, een product van de Athletic Club-academie, heeft nooit voetbal in de eerste divisie gespeeld, maar verdiende enorm respect voor het managen van Leganés vanaf de derde Liga naar zijn allereerste optreden in La Liga. Voordat hij het overnam bij Alavés, leidde hij ook Real Sociedad.

Foto: www.fcbarcelona.com