Nieuws Maart 2015

De rust is terug

Het lijkt al eeuwen terug, maar toch is het nog niet zo heel lang geleden dat alle kranten moord en brand schreeuwden nadat Barcelona met 1-0 had verloren op bezoek bij Real Sociedad. In die eerste wedstrijd van 2015 leek Luis Enrique direct te moeten vrezen voor zijn baan, maar sindsdien wist Barcelona een bijzonder indrukwekkende serie neer te zetten. Door vele misstappen van concurrent Real Madrid staat de ploeg momenteel weer terug aan kop in de Spaanse competitie, en tevens heeft het de bekerfinale gehaald en zit het nog volop in de Champions League. Van die crisis is niets meer over, en Barcelona kan nu in alle rust toewerken naar het duel met Manchester City. De sfeer is geweldig.

Maandag kende Luis Enrique de spelers een vrije dag toe, maar toch kwamen er maar liefst negen selectiespelers waaronder Lionel Messi naar het Ciutat Esportivo, om daar te gaan trainen. Het zegt alles over de ontspannen die sfeer die momenteel heerst bij Barcelona, en ook tijdens de trainingssessie van dinsdag, de laatste voor het belangrijke duel met Manchester City van woensdag, ging het er goed aan toe. Montoya trainde weer mee met de gehele groep nadat hij maandag nog apart trainde vanwege zijn breuk in zijn jukbeen, en Munir mocht opdraven als speler van de reserves. Met een volledig fitte selectie, een grote dosis aan zelfvertrouwen en een supervorm werkt Barça dus toe aan deze toppers, en dat viel ook af te zien aan Luis Enrique tijdens de persconferentie van dinsdag.

Ondanks dat Enrique geen man is van gedurfde uitspraken, kan hij niet ontkennen dat Barça de favoriet is voor het treffen met Manchester City. Toch blijft de oefenmeester sceptisch. ''We nemen niets voor zeker aan. We zullen deze wedstrijd hetzelfde benaderen als de heenwedstrijd, en opnieuw proberen te winnen. Het is erg gevaarlijk om op een gelijkspel te spelen.'' Hiermee herhaalt Enrique de woorden van Andrés Inieta, die ook al de pers te woord had gestaan eerder die dag. Sergio Busquets zal niet meespelen in de wedstrijd van woensdag, en hij is ook nog een onzekere factor voor de aankomende Clásico. ''We zullen gaan voor het balbezit, het hebben van balbezit is een van onze doelen voor de aankomende wedstrijd. Ik verwacht een soortgelijk duel als de eerste. Vorig jaar kwamen ze ook naar Barcelona om een negatief resultaat weg te poetsen en toen had Barça het ook nog lastig.''

Enrique wenste nog niet te praten over El Clásico, ondanks dat de gehele voetbalwereld al gespannen afwacht tot zondag. ''Voor ons is er maar 1 wedstrijd en dat is die van morgen. Voor de rest maakt niets mij uit op dit moment. De wedstrijd van morgen vindt ik al mooi genoeg. We hopen dat de fans er voor ons zullen zijn en ons door moeilijke momenten heen weten te loodsen.'' Hiermee doet Enrique een beroep op de fans, en toevallig zijn er ook enkele afgevaardigden van de fanclub aanwezig in het stadion! We hopen dat Enrique en zijn mannen de reizigers een onvergetelijke voetbalavond bezorgd. Mocht je het nu jammer vinden dat je niet met de fanclub hebt kunnen reizen, zondag is er weer een oude vertrouwde penyabijeenkomst in  Breda. Meld je nog aan nu het kan, en kijk voor meer informatie op http://www.fcbarcelona.nl/aanmelden-penyabijeenkomst_51.html!