Nieuws December 2014

De solide verdediging van Barça

Aan het begin van het seizoen, hebben Luis Enrique en Andoni Zubizarreta, de selectie grondig gerenoveerd. Er werden 7 nieuwe spelers aangetrokken en ook enkele spelers van Barça B werden bij het eerste betrokken.

Zo werden er twee nieuwe keepers aangetrokken. Bravo en Ter Stegen en zij bleken geen verkeerde aankopen. Na 16 competitiewedstrijden moest Barça in totaal 7 tegendoelpunten incasseren. Internationaal gezien is dit een goede prestatie. Alleen Bayern München kreeg minder doelpunten tegen. Met 4 tegendoelpunten is dat de meest solide verdediging van Europa op dit moment. Het Italiaanse Juventus heeft dezelfde cijfers als Barça.

Bravo, in eerste instantie aangetrokken als reserve keeper achter Ter Stegen, heeft alle wedstrijden in de Primera División gekeept. De Chileense keeper mocht het seizoen starten door een blessure van de Duitse keeper. Bravo kreeg zijn eerste doelpunt pas na 754 minuten spelen in La Liga om de oren.

In de Champions League werd Ter Stegen gebruikt door Enrique. De keeper met rugnummer 1 speelde op die manier 630 minuten en kreeg 5 doelpunten tegen. 4 van Paris St-Germain en 1 van Ajax. Derde keeper Masip, speelde 1 bekerwedstrijd, tegen SD Huesca en moest toen in de slotminuten 1 tegendoelpunt toestaan. Tijdens de 24 wedstrijden die Barça in totaal heeft gespeeld, kreeg het team 13 doelpunten tegen. Wat een gemiddelde van 0,54 doelpunten per wedstrijd betekend.