Nieuws Februari 2013

De weg van de transfers tussen Milan en Barça

FC Barcelona heeft meer spelers met AC Milan “gedeeld” dan met welke andere Europese club dan ook. Maar liefst vijftien spelers maakten een transfer van de ene naar de andere club, ofwel rechtstreeks, ofwel via andere clubs.

Nederlander Michael Reiziger was de trendsetter, toen hij in 1997 naar Barça verhuisde in zijn zoektocht naar reguliere speeltijd in een eerste team. Hij arriveerde samen met Christophe Dugarry – die minder indruk maakte dan zijn Nederlandse teamgenoot – en na hem kwamen Winston Bogarde en Patrick Kluivert. Niet veel later kregen ze gezelschap van de Italiaan Francesco Coco, die op huurbasis naar het Catalaanse kamp kwam.

De eerste speler die omgekeerd een transfer maakte, was Rivaldo. De Braziliaanse stervoetballer verliet Barça voor Milan in 2002. Hij werd gevolgd door Ronaldinho (2008), Zambrotta (2008) en Ibrahimović (2010).
Als conclusie kan men stellen dat er in de jaren negentig de trend was onder spelers om van Milan naar Barça te verhuizen, terwijl het in het nieuwe millennium juist andersom was. De meest recente speler die de transfer maakte, was Bojan Krkić, die op huurbasis naar AS Roma vertrok en van daaruit uitgeleend werd aan AC Milan.

Ronaldo Nazario, Edgar Davids, Demetrio Albertini, Mark van Bommel en Maxi López hebben ook in beide tenues gespeeld, maar zij maakten geen directe switch en speelden eerst bij andere clubs tussen de transfers in.

Frank Rijkaard kende ook grote successen bij beide clubs, maar in zijn geval was het als speler bij Milan en daarna als coach bij Barça. De Nederlandse coach en voormalige international was één van de sterren van het legendarische AC Milan onder Arrigo Sacchi en later bracht hij Barça naar de tweede Europese Cup.