Nieuws Juni 2014

Deportivo en Eibar naar Primera División

Er is nog één wedstrijd te gaan voor er bekend is welk team nog promoveert naar de eerste divisie van de Spaanse competitie, de Primera División. Twee teams zijn echter al zeker van hun promotie: Deportivo de la Coruña en Eibar. Deportivo is een vaker geziene ploeg in de hoofdklasse, maar Eibar zal volgend seizoen haar debuut maken in de Primera División.

Deportivo sprong de afgelopen vier seizoenen op en neer tussen de eerste en de tweede Spaanse divisie. In 2011 en 2013 degradeerde de ploeg, maar de seizoenen erop vochten ze zich terug naar de hoofddivisie. Afgelopen zaterdag won de ploeg in het Riazor van Jaen en bezegelden daarmee hun promotie. Volgend seizoen zal de ploeg van Fernando Vázquez, een mix van ervaren en jonge spelers, er dan ook voor gaan om ook het seizoen erna in de Primera División te spelen.
In 2012/13 sloot Barça haar treffen met Deportivo tweemaal af met een overwinning (4-5 in het Riazor; 2-0 in Camp Nou), maar een blik op de geschiedenis tussen de twee ploegen laat een minder rooskleurig beeld van de uitwedstrijden in La Coruña zien; Barça won daarin vijftien keer, maar speelde ook tien keer gelijk en verloor zelfs zeventien keer van de 42 keer dat Barça naar het Riazor reisde.

Het verhaal van Eibar is geheel anders. De ploeg was het afgelopen seizoen een ware openbaring in de tweede divisie en de komende campagne zullen ze voor het eerst na jaren in de tweede en derde divisie te zijn uitgekomen debuteren in de Primera División.
Het plaatsje Eibar heeft slechts 27.500 inwoners en het stadion van de voetbalclub, het Ipurea, kan slechts iets meer dan vijfduizend supporters kwijt.