Nieuws Augustus 2012

Dinamo Boekarest-Barça 0-2

In de laatste vriendschappelijke wedstrijd ter voorbereiding op het nieuwe voetbalseizoen werd Dinamo Boekarest met 0-2 verslagen. Het was de eerste keer dat FC Barcelona bij Dinamo op bezoek ging. De eerdere zes Roemeense bezoeken was steeds bij de rivaal Steaua Boekarest.

Lionel Messi trapte de wedstrijd na het Roemeense volkslied af en had maar vier minuten nodig om de openingstreffer op het bord te brengen. Na voorbereidend werk van Alexis Sánchez schoot de Argentijn met links de 0-1 binnen. Vlak erna creëerden de twee spelers weer kansen waarbij een schot van Alexis voor het doel langs ging en Messi de bal over schoot. In de eerste twintig minuten had Barça het doel van Naumovski volledig omsingeld. Dinamo kwam pas in de 23e minuut voor het eerst met een counter op de andere helft. Marc Bartra hield het hoofd koel en liep goed met de aanvaller mee waardoor zijn schot ruim naast het doel van Valdés ging. De Catalanen bleven hierna rustig combineren en op zoek naar de tweede van de avond. Bij de aanvallen was Jordi Alba veelvuldig betrokken. De verdediger voetbalde alsof hij al jaren teamgenoot is van de Catalanen. Waar Dani Alves aan de rechterkant mee ging in de aanval, deed Alba dat op links en maakte zo zijn eerste basisplaats meer dan waar. Ondanks diverse kansen voor Messi, Alexis, Cesc en Pedro was de ruststand 0-1.

Tito Vilanova wisselde in de rust zes spelers. Alves, Alexis, Cesc, Busquets, Piqué en Alba namen plaats op de bank en ter vervanging kwamen respectievelijk Montoya, Afellay, Iniesta, S. Roberto, Mascherano en Adriano het veld op. De Roemenen kwamen met meer zelfvertrouwen uit de kleedkamer. In de 51e minuut verijdelde Mascherano een doelpunt en vijf minuten later kwam Bartra zijn Argentijnse collega te hulp bij een counter van Dinamo. De tweede helft liet een vergelijkbaar speelbeeld zien als de eerste: Barça creëerde veel kansen maar de spelers miste scherpte mede door het hobbelige veld. De fans moesten tot de laatste minuut van de verlenging wachten. Ibrahim Afellay nam een geweldig mooie assist van Javier Mascherano perfect aan, lobte de bal over de keeper en bepaalde zo de eindstand op 0-2. Tien minuten eerder had de Nederlander al met een hard afstandsschot op het doel van Naumovski geschoten, maar toen wist de keeper met een zweefduik de bal nog net weg te boksen.

Het belangrijkste nieuws van de avond was de rentree van Andreu Fontàs en David Villa. Na maanden van revalideren kunnen ze eindelijk weer schitteren in het Blaugrana. Tito Vilanova gunde overigens de jarige Cristian Tello ook nog speelminuten. De aanvaller van Barça B werd zaterdag 21 jaar.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves (45’ Montoya), Piqué (45’ Mascherano), Bartra (62’ Fontàs), Alba (45’ Adriano), Busquets (45’ S. Roberto) (73’ Villa), Fàbregas (45’ Iniesta), Xavi (62’ Tello), Alexis (45’ Afellay), Messi (77’ Rafinha) en Pedro (62’ Ilie)

Gerelateerd nieuws