Nieuws Januari 2015

Doelman Onana verkast naar Ajax

André Onana, een jonge talentvolle doelman die tot voor kort het doel van Juvenil A verdedigde, is vertrokken naar Ajax. De keeper stond bekend als een groot talent, en zijn contract zou in juni 2015 aflopen. Ajax betaalt 150.00 euro voor de komst van Onana, maar dit bedrag kan oplopen tot 500.000 euro, als Onana het eerste elftal van de Amsterdammers weet te bereiken. 6 seizoenen geleden kwam Onana bij Barcelona.

Oorspronkelijk zou Onana na dit seizoen transfervrij verkassen naar de Amsterdammers, maar Barcelona reageerde verontwaardigd toen ze vernamen dat Onana van plan was zijn aflopende contract bij de club in te ruilen voor een contract bij Ajax. Volgens Barcelona zou Ajax 'niets gecommuniceerd hebben' inzake deze transfer. Ajax ontkende dit, en stelde dat ze eerst de directie informeerden over de mogelijkheden voor een directe overgang. Toen Barcelona hier niet aan wenste mee te werken, hebben ze de deal voor na dit seizoen beklonken. De 18-jarige Kameroener is na de boze reacties in Barcelona toch in de winter naar Ajax verkast, waardoor  Barcelona toch nog een bedrag ontvangt voor hem.

Zubizarreta, de onlangs ontslagen directeur sprak schande van de handelswijze van Ajax: ''De houding van Ajax getuigd van weinig respect, ze hadden tot juni kunnen wachten. Maar iedere club is verantwoordelijk voor zijn daden.'' De woede van Barça zorgde ervoor dat Onana niet meer op speelminuten hoefde te rekenen voor de rest van het seizoen, waardoor hij alsnog in de winter vertrok om derde keeper te worden bij Ajax.