Nieuws Februari 2021

Eenvoudige zege op Alaves

De jacht op eerherstel na de bekernederlaag in en tegen Sevilla brengt Barcelona na lange tijd weer in Camp Nou. Vandaag zullen ze af moeten rekenen met Alaves. De ploeg van voormalig Barçaspeler Abelardo draait een wisselvallig seizoen. Na de 1-1 in Alaves hoopt Barça op winst om met een goed gevoel richting de Champions League te gaan.

Met debutant Iliax Moriba, die zijn debuut opluisterde met een assisit, en Riqui Puig in de basis en Frenkie de Jong centraal achterin hebben de Catalanen een eenvoudige avond. Door de assist van Moriba bezorgde Trincao de Catalanen een 1-0 voorsprong.

Dit duel was voor Messi van historische waarde. Hij evenaarde het aantal competitieduels met FC Barcelona. Het record van 505 wedstrijden was in handen van een andere grootmacht, Xavi Hernandez. Hij was op stoom in deze wedstrijd waar hij eerst dacht de 2-0 te maken, de VAR greep in wegens buitenspel, deed de Argentijn het in de extra tijd van de eerste helft. Hij draaide de bal perfect om de doelman van Alaves heen en viel via de paal binnen.

Waar Ilaix Moriba een assist afleverde daar blijkt ook meteen dat hij nog moet groeien. Een blunder van de Guinees zorgde ervoor dat Luis Rioja weer spanning op de wedstrijd gooide. Met een bekeken schot verschalkte hij doelman Ter Stegen. De blunder had verder geen gevolgen voor de wedstrijd, sterker nog de Catalanen pakten daarna uit met fraaie treffers van onder andere weer Messi en Trincao. Het slotakkoord was voor Junior Firpo die voor de eindstand van 5-1 zorgde. Het team van Ronald Koeman kan rustig toe gaan werken naar de clash tegen Paris Saint Germain.

Opstelling FC Barcelona: Ter Stegen, Mingueza '72 (Dest), Lenglet, de Jong '72 (Pjanic), Junior Firpo, Riqui Puig, Ilaix Moriba '64 (Pedri), Sergio Busquets '45 (Umtiti), Griezmann '81 (Dembele), Messi, Trincao.

Opstelling Alaves: Pacheco, Lejeune, Aguirregabiria '45 (Laguardia), Duarte, Tachi, Mendez, Cordoba '45 (Rioja), Battaglia, Pina '72 (Pons), Joselu '81 (Deyverson), Lucas Perez '81 (Sainz)

Foto: www.fcbarcelona.com