Nieuws Mei 2013

Eerste landstitel voor 8 spelers

Naast de Barça Toons vieren acht spelers van het eerste elftal vieren maandagavond hun eerste landstitel met FC Barcelona.
Het zijn Cesc Fàbregas, Alexis Sánchez,
Alex Song, Jordi Alba, Martín Montoya, Jonathan Dos Santos, Marc Bartra en Cristian Tello.

De twee aankopen van de zomer 2012, Alba en Song, hebben zich in hun eerste seizoen bij Barça goed aangepast en hun meerwaarde voor het team van Tito Vilanova bewezen. Jordi Alba speelde in 26 competitieduels waarin hij twee keer zelf het doel wist te vinden en 19 assists verzorgde. De Catalaan voetbalde dit seizoen tot nu toe 2.317 minuten, waarvan 2.212 min als basisspeler. Zijn teamgenoot uit Kameroen droeg het Blaugrana
in 19 La Liga wedstrijden, 17 overwinningen en twee gelijkspelen. Song scoorde eenmaal voor Barça.

Voor Cesc en Alexis is het de vijfde titel sinds hun komst naar Barça, twee seizoenen geleden. De twee wonnen eerder de Copa del Rey, de Spaanse Super Cup, de Europese Super Cup en het WK voor Clubteams in het seizoen 2011/12. Cesc voetbalde tot nu toe 2.108 minuten, waarvan slechts 40 als invaller,
in 29 competitieduels en scoorde daarin tien keer. De middenvelder scoorde tien keer en gaf 42 keer de beslissende assist. Alexis scoorde slechts zeven keer en gaf 33 assists in 27 competitieduels, 1.678 speelminuten.

Van de vier spelers die vorig seizoen nog uitkwamen voor Barça B was Tello de meest succesvolle met zeven treffers en 22 assists. De aanvaller speelde 1.208 minuten in twintig competitieduels. Tito Vilanova maakte veel minder gebruik van Montoya (13 duels, 0 goals en 2 assists), Bartra (8 duels, 0 goals en 1 assist) en Dos Santos (2 duels, 0 goals en 1 assist), maar desondanks leerden de jonge talenten veel van hun ervaren teamgenoten.