Nieuws Januari 2011

Eerste persconferentie van 2011 met Pep

Pep Guardiola roept de Barça-fans op om zich achter het team te scharen in de wedstrijd tegen Levante en is tevreden over de conditie van zijn spelers na de kerstdagen. In de eerste persconferentie van het nieuwe jaar zei hij: “2010 was een geweldig jaar en we hopen dat 2011 dat ook wordt. We hopen dat de mensen gelukkig zijn en de rest hangt af van wat we goed doen… We zullen proberen om zo snel mogelijk weer helemaal in vorm te zijn, maar ik heb het idee dat de spelers teruggekomen zijn in goede conditie, zoals ze waren voor de stop.”

Over de wedstrijd tegen Levante zei hij: “Er is altijd enigszins een risico voor de wedstrijd na de feestdagen, zoals we dat in eerdere seizoenen hadden tegen Mallorca en Villarreal. Maar het fijne is dat ik nu tijd heb gehad om de tegenstander te bestuderen. Ik denk niet dat ze een team zijn dat het verdient om te degraderen, ze hebben een aantal goede resultaten gehaald thuis. Het zou verkeerd zijn om te denken dat het een gemakkelijke wedstrijd zal worden omdat ze 8-0 verloren in het duel om de Beker tegen Real Madrid. Dat was een andere competitie en ik denk dat ze dat moment vergeten zijn; we moeten voorzichtig zijn met elk team dat naar Camp Nou komt.”
Pep voegde daaraan toe: “Ik zou graag willen dat iedereen die in de buurt van Barcelona is naar Camp Nou komt om ons te steunen, want we moeten terugkomen in ons ritme en dat is altijd gemakkelijker als de fans achter ons staan.”

Messi, Piqué, Puyol en Afellay zullen niet spelen. “We wisten dat de markt niet zou openen tot 3 januari, maar het is wel jammer, want Afellay zou goed de plek van de missende spelers kunnen opvullen. Maar het is goed dat Afellay naar ons is gekomen, hij is hartelijk ontvangen. Het meest belangrijke voor hem nu is het leren van de taal. Het eerste dat ons opviel, is wat een goede speler hij is en de verschillende dingen die hij ons kan bieden. Hij verliest de bal bijna nooit, kan binnen en op beide flanken spelen en met beide voeten schieten, hij gebruikt zijn ruimte goed en hij wil altijd. Hij heeft alle tijd in de wereld. Geduld. Hij moet nu integreren en wanneer we kunnen, geven we hem minuten op het veld.”

Nu Afellay zijn debuut nog niet kan maken, zullen alle ogen gericht zijn op Xavi Hernández, die Migueli’s recordaantal wedstrijden kan evenaren tijdens deze wedstrijd. Guardiola: “Dit is iets van onschatbare waarde. Allereerst moet je waarderen wat Migueli heeft gedaan en nu laat het zien wat een carrière Xavi al gehad heeft. Je moet door de goede en slechte tijden heen, een paar blessures overwinnen en altijd op het beste van je kunnen zijn. Het is een spectaculaire beloning. Het is een eer om met hem gespeeld te hebben en nu om hem te coachen. Dat hij nog vele jaren mag spelen!”

Tot slot onthulde Guardiola dat Gaby Milito definitief terug is na twee maanden aan de zijlijn gestaan te hebben met een blessure en dat hij nadenkt over de optie om de veelzijdige Abidal als centrale verdediger te laten spelen. Tevens heeft Pep bevestigd dat de drie reserves Bartra, Vázquez en Thiago ook voorkomen in zijn plannen tegen Levante.