Nieuws Mei 2014

Eerste tegenstander nieuwe seizoen bekend

FC Barcelona heeft de eerste vriendschappelijke ontmoeting ter voorbereiding op het nieuwe seizoen bekend gemaakt. Het team van Luis Enrique zal op zaterdag 9 augustus tegen HJK Helsinki spelen in de Finse hoofdstad.

De wedstrijd wordt in het Olympiastadion van Helsinki gehouden. Dit stadion, het grootste van Finland, heeft een capaciteit van 40.600 toeschouwers en werd in 1938 opgeleverd voor de Spelen van 1940; deze werden afgelast. In 1952 vonden er alsnog olympische spelen plaats. Karakteristiek is de 72,71 meter hoge toren. De hoogte komt overeen met de afstand die de speerwerper Matti Järvinen in 1932 olympisch goud had opgeleverd. De toren is als uitzichttoren te beklimmen.

HJK Helsinki (Helsingin Jalkapalloklubi) is met 26 landstitels de meest succesvolle Finse club. Het wordt de eerste keer dat Klubi (De Club) en Barça elkaar op het voetbalveld treffen. Desondanks is het stadion voor de Spaanse internationals Xavi, Iniesta, Cesc, Pedro en Alba geen onbekend terrein. In september 2013 werd daar de WK kwalificatiewedstrijd Finland - Spanje gespeeld. De wedstrijd werd met 0-2 gewonnen door La Roja; Jordi Alba en Álvaro Negredo maakten de treffers.

De wedstrijd wordt gehouden ter eren van Jari Litmanen, oud speler van zowel Barça als HJK Helsinki. De oud-speler is de ambassadeur van het evenement.
HJK Helsinki staat bekend om de vele sociale doelen die ze ondersteunen en daarmee sluiten ze aan bij de filosofie van FC Barcelona ‘Més que un club’
(Meer dan een Club). Een deel van de opbrengsten van deze vriendschappelijke wedstrijd zal worden gebruikt voor een nieuw overdekt paviljoen waar jongeren in Helsinki kunnen voetballen in de winter als alle velden bedekt zijn met sneeuw.
Meer dan 2.500 jonge voetballers maken gebruik van de academie van HJK.

Kaarten voor de wedstrijd, vanaf 29 euro, zijn vanaf dinsdag 27 mei te koop via de website: www.lippupalvelu.fi.

De komende dagen zullen meer details over de aanstaande vriendschappelijke wedstrijden bekend worden gemaakt door FC Barcelona.