Nieuws April 2012

Engelse pers groet Barça

De Britse pers lijkt al een tijdje Barça’s grootheid te accepteren, waardoor het team van Guardiola al bestempeld is als favoriet om te zegevieren in de halve finale tegen Chelsea. Voorafgaand aan het tweeluik met de club uit London heeft de Britse pers de unieke stijl en het succes van de Catalanen al uitgebreid geanalyseerd. De focus ligt daarbij sterk op wat Chelsea überhaupt zou kunnen doen om Barça ervan te weerhouden voor de tweede keer op rij de finale te bereiken.

In ‘The Daily Telegraph’, traceren John Carlin en Michael Robinson het huidige Barça-team terug naar Rinus Michels en Johan Cruijff, via Josep Guardiola. Ze verklaren: “Barça heeft een democratische revolutie in de sport ingeluid. Ze hebben met hun succes laten zien dat techniek en intelligentie aan de bal de kwaliteiten zijn die vereist worden van een voetballer. Grootte maakt niet uit, net als de positie van elke speler op het veld. Het memorabele van het team van Guardiola is dat men niet precies weet in welke positie op het veld tenminste driekwart van de spelers behoort te spelen, en de tactische discipline is streng.”

Emmanuel Petit, ex-Barça en ex-Chelsea speler, denkt dat Chelsea niet in staat is om Lionel Messi af te stoppen. In ‘The Sun’ laat hij weten: “Niemand kan Messi controleren, dat is onmogelijk. Hij is waanzinnig.” BBC analist Martin Keown schrijft in ‘The Daily Mail’: “Lionel Messi is het genie die iedereen in de gaten houdt, maar dit seizoen heeft Barça een perfect degen uit de doeken gedaan met Alexis Sánchez. Hij belaagt de vier achterspelers via de defensieve lijn vlak voor hij het zestienmetergebied induikt, waardoor hij de verdedigers met zich meetrekt en ruimte creëert waar Mess in kan rennen. Als de verdedigers bij Messi blijven, is het Sánchez die de tegenstander afstraft. Toen Arsenal Barça versloeg, stuurden ze hun centrale verdedigers achter Messi aan, en dat zorgde voor een probleem voor FC Barcelona. Maar nu, met Sánchez, beschikt Barça over iemand die zich naar de ruimte beweegt waar de verdediger vandaan komt. Je wilt simpelweg niet tegenover hem staan.”

Terry Butcher, de ex-aanvoerder van het Engelse nationale elftal, heeft het in ‘The Daily Mirror’ over wat Chelsea kan doen om Barça tegen te houden. Hij herinnert zich een klassieker van The Clash, waarvan de songtekst de taak van Di Matteo uitstippelt: “Should I stay or should I go (Moet ik blijven of gaan?) Dat is het dilemma dat Roberto Di Matteo deze woensdag heeft, wanneer Chelsea het opneemt tegen het best team ter wereld. Moeten The Blues op hun eigen helft blijven en hun zestienmeter verdedigen of moeten ze gaan, aanvallen, en spelers vooruit sturen? De snelle counter moet de voornaamste tactiek van Chelsea zijn in dit tweeluik, waarbij ze de snelheid van Fernando Torres moeten gebruiken. Maar Chelsea moet zich niet teveel vastleggen: Barça kan en zal haar speelspijl opleggen, maar geduld en doorzetten moeten de sleutel zijn voor Chelsea.

In tegenstelling tot Butchers steun jegens Torres, concludeert James Olley in ‘The London Evening Standard’ dat de prestaties van Didier Drogba, man of the match in de wedstrijd tegen de Spurs, betekenen: “Hij heeft opnieuw iets laten zien waardoor alle discussie rondom wie de wedstrijd start beëindigd zou moeten hebben. Hij heeft Pep Guardiola een bron van ongemak bezorgd. Drogba’s kwaliteit om een effectieve uitlaatklep te bieden aan zijn team zal van essentieel belang zijn in het opheffen van de druk die Barça zonder twijfel zal uitoefenen op de hekkensluiters van Chelsea. Daarbij is Drogba ook veel degelijker in de zestienmeter dan Torres, die zich wel verbetert, maar er bestaat geen twijfel over wie van de twee liever Barça liever tegenover zich zou hebben.”