Nieuws Mei 2009

Engelse steun voor Barça

Pep Guardiola heeft steun gekregen van de Engelse krant “The Times”. Patrick Barclair, de ster analist van de krant, wenst dat het elftal dat de Champions League wint een elftal is dat bovenal spektakel laat zien in plaats van het spel kapot te maken zoals enkele elftallen doen.
Geen enkele echt fan zou zich hoeven te schamen als hij wenst dat Messi, Xavi, Iniesta en de anderen de trofee behalen in Rome op de 27ste mei. Alhoewel Arsenal, Chelsea en Manchester United fascinerende elftallen hebben, representeert het elftal van Guardiola meer dan de elftallen van Wenger en Ferguson het voorbeeld van het pure voetbal. Niet alleen door de kunst van het spelen, maar ook door het aantal fouten dat gemaakt wordt.
Het is daardoor, vervolgt de Engelse analist, in lijn met wat Guardiola na de heenwedstrijd heeft aangegeven, dat Barcelona alle recht heeft om zich verontwaardigd te voelen na het zwakke optreden van Wolfgang Stark, de Duitse scheidsrechter, in Camp Nou. De mannen van Hiddink begingen drie keer zoveel fouten als de mannen van Guardiola maar kregen hetzelfde aantal kaarten. Bovendien verloor Barça Puyol, een belangrijke speler, met een schorsing voor de return in Londen. De overtredingen werden maar met één doel voor ogen gemaakt: een afstraffing voorkomen, nooit vanuit tactisch oogpunt zoals in het moderne voetbal.
"En", vervolgt Barclair in zijn reflectie, “voor de schoonheid van het voetbal is het nodig dat de scheidsrechter de behendigheid beschermt. De UEFA moet iets doen omdat dit geen vrij worstelen is maar een spel dat de schoonheid, die haar uniek maakt, moet waarderen: de mogelijkheid om met behendigheid kracht te overwinnen en daardoor een sport geschikt voor iedereen onafhankelijk van zijn gewicht.”
Aangaande de confrontatie van morgen concludeert hij: “Ik ben bang dat Barcelona meer dan alleen een goed team zal ontmoeten deze week. Dat we een rechtvaardig duel mogen zien en niet een voorbeeld van cynisme omdat trappen, duwen en naar de grond brengen voor een liefhebber van voetbal niets brengt.