Nieuws Mei 2015

Enrique gaat voor kampioenschap

Zondag of de daaropvolgende week is het zeer goed mogelijk dat Barcelona de eerste prijs van dit seizoen binnen zal halen. Het is ook zeer goed mogelijk dat het hier niet bij zal blijven, want Barça is nog in de race voor drie hoofdprijzen. Zondagavond om zeven uur gaat de ploeg op bezoek bij het Atlético Madrid van Diego Simeone, de plaaggeest van het afgelopen seizoen. Luis Enrique sprak voorafgaand aan deze ongetwijfeld intense wedstrijd met de pers. Tegen de regerend landskampioen was het afgelopen seizoen moeilijk om de defensie te doorbreken en Barcelona wist toen geen enkele keer te winnen van de ploeg die het vechtvoetbal tot in de perfectie beheerst. Toen eindigden de vier onderlinge ontmoetingen driemaal in een gelijkspel, en slechts eenmaal wist er een winnaar te zijn, al was dat wel Atlético Madrid. Onder Enrique gaat het beter want de enige drie confrontaties van dit jaar werden allen gewonnen.

''Dit is voor ons als een finale, omdat het ons de mogelijkheid geeft om kampioen te worden en een prijs te pakken. Atlético heeft ook wat om voor te strijden, de derde plek. Het zal een open en interessante wedstrijd gaan worden. We zullen deze wedstrijd behandelen zoals elke andere wedstrijd, want het enige wat anders is aan deze wedstrijd is dat we de kans hebben om een prijs te winnen. In het Caldéron kan je niet winnen als je niet alles geeft. Deze kans om kampioen te worden zal ons erg motiveren.'' De ploeg van Simeone heeft ook nog een overwinning nodig, want ze staan slechts vier punten los van nummer vier en achtervolger Valencia. Een nederlaag zou de voorsprong op Los Che verkleinen naar een schamel punt en dit geeft veel druk op de seizoensafsluiter tegen Granada. Atlético kent ook dit jaar een zeer succesvol jaar met een kwartfinaleplaats in de Champions League en de beker en opnieuw een goede eindklassering. Ook wisten ze al de Spaanse Supercup binnen te slepen, een nieuwe prijs die succescoach Diego Simeone op zijn palmares kon bijschrijven.

Luis Suárez is volgens Enrique al veel fitter dan voorheen, en ze zullen op de dag van de wedstrijd beslissen over het inzetten van de spits. Volgens Enrique is er geen sprake van een revanche ten opzichte van vorig jaar, toen Atlético juist tegen Barcelona in het Camp Nou het kampioenschap wist binnen te slepen. ''Ik zie niets interessants in het verhaal over revanche. Afgelopen jaar verdiend Atlético het om kampioen te worden, omdat ze een spectaculair seizoen kenden. We weten dat ze erg lastig te verslaan zijn maar we hebben het al drie keer eerder kunnen doen.'' Als het aan Fernando Torres ligt komt er geen Catalaans feestje. ''Ik hoop niet dat Barça hier kampioen wordt. Vorig jaar werd Atletí kampioen in het Camp Nou en alsof het lot het beslist heeft kan het nu andersom. Zo is het voetbal, maar wij zullen ook alles geven om te winnen en de derde plek veilig te stellen.'' Hiermee waarschuwt de spits in vorm de alvast geplande feestjes nog geen doorgang te laten vinden.