Nieuws April 2009

Europese pers vol lof over Barça

De eclatante 4-0 zege van Barça op Bayern München heeft indruk gemaakt in Europa. De bekende sporkranten kwamen donderdag overtreffende woorden te kort om het spel van de blaugranas te beschrijven. 'Subliem', 'Magisch' en 'Ongelofelijk', waren kreten die het meest voorkwamen.

Het Italiaanse 'La gazetta dello sport' meldden over een Messi en een Barcelona die subliem waren, terwijl Bayern geruïneerd achter bleef. Het Franse 'L'equipe' opende met een grote foto van Barcelona voorzien van de titel 'les fantastiques'. De krant zag Barça haar opponent verpulveren in een eerste helft waarvan men alleen kan dromen. Wat een demonstratie!

Een van de mooiste reacties kwam van Bordeaux trainer en oud Barça speler Laurent Blanc: "Het spel van Barcelona leek op een playstation spel. Ik zie mijn kinderen op diezelfde manier spelen als ze met playstation in de weer zijn. Het was gewoon kunst."

Zelfs de pers uit Madrid had lovende woorden. 'Marca' verzekerde dat het spel van Barça van een andere planeet was.

De sportkranten uit Barcelona konden niet onder doen. 'Sport' kopte met "We staan in de halve finale!" en 'Mundo Deportivo' hield het kort en bondig met 'Grandioso!'

De Duitse pers benaderde de wedstrijd uiteraard van een andere kant. Er werd alleen over de vernedering van de Duitse kampioen gerept. "Avond van schande, Klinsmann weg?", liet Bild weten. "De Catalaanse buttifarra overwon de Duitse bradwurst" was een andere mooie zinspeling.

Bayern voorzitter Karl Heinz Rummenigge had de slechtste wedstrijd ooit van zijn club gezien. "Ik wist tot ver na de wedstrijd mijn gevoel niet in woorden te beschrijven. Ik was woedend, teleurgesteld, lam geslagen. We moeten nu geen rationale beslissingen nemen. We zullen deze dreun eerste moeten verwerken". De laatste keer dat Bayern München bij rust tegen een 4-0 achterstand aankeek was in 1974 tegen Borussia Mönchen Gladbach. Coach Klinsmann, die door de nederlaag en het getoonde spel de komende week zwaar onder druk komt te staan was duidelijk: "Vanavond zijn we Europees uitgeschakeld. Onze ploeg komt te kort tegen de echte Europese top".