Nieuws April 2013

Fàbregas: “Abidal is een held”

Barça TV interviewde Cesc Fàbregas na het met 1-0 gewonnen competitieduel tegen Levante. De matchwinner was zaterdag direct na de wedstrijd naar Éric Abidal gegaan om hem te feliciteren: “Jij bent de beste! Het is net of je nooit weg bent geweest!” Hieruit blijkt dat de aanvallende middenvelder blij is met de terugkeer van de Franse verdediger. “Het was heel spectaculair om met hem in een team te spelen, want hij is een voorbeeld voor de hele wereld. Hopelijk kan hij dit niveau vasthouden en ons zo blijven helpen voor de rest van het seizoen. We hoeven nog maar twee wedstrijden te winnen om kampioen te worden en daar gaan we ook volledig voor”, aldus Cesc. Het was de eerste volledige wedstrijd van Abidal sinds hij een levertransplantatie onderging. Een knappe prestatie, maar nog bijzonderder was de wijze waarop Abidal zich staande hield en zelfs uitgroeide tot een van de beste spelers bij Barça.

Fàbregas blikte ook alvast vooruit op de volgende wedstrijd in dit seizoen, de halve finale van de Champions League tegen Bayern München. De middenvelder weet dat het lastig gaat worden, maar is er van overtuigd dat Barça de finale gaat halen. Cesc verklaarde: “We gaan het moeilijk krijgen in deze halve finale. De sleutel tot de finale is het balbezit. Bayern is heel sterk aan de bal en heeft met Robben, Ribéry en Mario Gómez een hele sterke aanval.” Dat de middenvelder gebrand is op een goed resultaat, is wel duidelijk. “Zowel Bayern als FC Barcelona hebben sterke teams en het gaat lastig worden. Ik heb veel zin om een goed resultaat neer te zetten in de halve finale. Ondanks dat we geen favoriet zijn, ben overtuigd dat we de finale gaan halen.”

Tot slot sprak Cesc nog over de winnaarsmentaliteit in het team. “Hierin speelt Tito Vilanova een grote rol, hij geeft iedereen zijn verantwoordelijkheid. Tito weet ook dat we gedisciplineerd en met persoonlijkheid en verlangen moeten blijven spelen om te winnen. Onze selectie is groot genoeg om iedereen te kunnen verslaan.”