Nieuws Maart 2023

FC Barcelona pakt 3 punten in San Mamés

In de altijd lastige uitwedstrijd tegen Athletic Club heeft Barça de 3 punten mee naar huis genomen. Het leek veel op een arena: de Basken tegen de Catalanen. En wat een geweldige sfeer. De 50.000 supporters bleven de hele wedstrijd zingen en klappen. Hadden ze een punt verdiend? Jazeker.

Maar de verdediging van Barça stond fier overeind met ter Stegen als kapitein. Wat een geweldige keeper. Voor de 19e maal hield hij zijn doel schoon. Alert vanaf de 1e minuut. Athletic Club kwam er niet doorheen. Ondanks de felle start. Op de bal maar vaak ook op de man.

Valverde (oud speler en trainer van FC Barcelona) had zijn mannen een duidelijke opdracht mee gegeven: winnen. De 1e kans voor Barça was voor Lewandowski (in de 17e minuut) maar de keeper van Athletic hield zijn doel schoon. Het was een harde wedstrijd met name van de kant van de mannen uit Bilbao.

Het lukte Barça niet echt om de ballen bij de spitsen te krijgen. Barça was duidelijk de onderliggende partij. Verlies zou niet goed uitkomen gezien El Clásico van zondag 19 maart. Rond de 30e minuut schakelde Athletic nog een tandje bij: kansen voor de spitsen en een kopbal tegen de lat. Ruststand: 0-0. Compliment voor Balde die een prima 1e helft spelde.

Xavi gebruikte de rust om het allemaal weer goed te zetten. En zowaar: in de 47e minuut 0-1 door een prima afstandsschot van Raphinha. Uitzinnige vreugde en een stil stadion. Dat was de bedoeling! Lewandowski was in de 52e minuut dicht bij de 0-2. Zijn kopbal ging maar net naast. In de 68e minuut kwam Kessie, Torres vervangen. Meer grip op het middenveld.

In de 72e minuut een schot van Athletic op de paal. Via ter Stegen achter. De corner leverde niets op. Maar de Basken gaven zich niet zomaar gewonnen. In de 79e minuut een schot van Athletic, vakkundig gestopt door ter Stegen. Het leek wel een leeuwenkuil, zo fel werd er gestreden. Snoekduik van Gavi naar de bal. Hoezo, knokken voor je club.

In de 86e minuut dan toch 1-1 via Williams. Maar de VAR had hands geconstateerd bij het begin van deze aanval. Teleurstelling in San Mamés. Doelpunt afgekeurd. Score bleef 0-1. Maar de Basken gaven niet op: 3 doelpogingen achter elkaar maar ter Stegen (man van de wedstrijd) hield zijn doel schoon.

Wat een wedstrijd, wat een werklust. Wat een publiek. En weer de 0. Voorsprong op Real Madrid: 9 punten. Op naar het kampioenschap. Voor het eerst in 4 jaar. En ter Stegen verdient een beter contract!!

Visca Barça!!

Opstelling: ter Stegen, Balde, Christensen, Koundé, Roberto, Frenkie, Gavi (86”Alarcón), Busquets, Torres (68”Kessie), Raphinha(82”Alonso), Lewandowski (82”Fati)

Foto:fcbarcelona.com