Nieuws Oktober 2011

FC Barcelona - Plzen 2-0

De Catalanen hadden geen enkel gevaar te duchten van het Viktoria Plzen. De wedstrijd was een lust voor het oog qua passes, aannames, acties en kansen. Na twee minuten voetballen had de ploeg van Josep Guardiola al twee levensgrote kansen gecreëerd. Bij de derde gelegenheid, na tien minuten spelen, was het wel raak. Na een fantastische dubbele één-twee tussen Lionel Messi en Andrés Iniesta, dwars door het hart van de Tsjechische defensie, zette de laatste Barça op een 1-0 voorsprong.

Hierna trokken de bezoekers naar de eigen helft om de schade te beperken en werd het eenrichtingverkeer. Barça speelde de bal en in een rustig tempo rond op zoek naar een gaatje in de defensie. Het geluk was woensdagavond zeker aan de zijde van de Tsjechen, want verdere doelpunten vielen steeds net niet in de eerste helft. Op slag van rust krulde Messi nog een vrije trap op de binnenkant van de paal, waarna de bal van het doel af stuiterde.

De tweede helft vertoonde een zelfde spelbeeld, waarbij Barça vrijwel constant controle had en veel gevaar creëerde, maar net niet de 2-0 wist te maken. Lionel Messi was nadrukkelijk op zoek naar zijn 40e doelpunt in zijn 60e Champions League wedstrijd, maar de Argentijnse dribbelaar wist Marek Cech, de keeper van Plzen, steeds net niet te passeren. Tien minuten voor het einde van de wedstrijd had Messi een penalty kunnen krijgen voor een tackle van David Limberský. De scheidsrechter liet het spel door gaan en de meegelopen David Villa pikte de bal handig op en tekende voor zijn derde CL-treffer van het seizoen: 2-0. Vlak voor het einde van de wedstrijd gunde Guardiola nog een debuut aan Isaac Cuenca, de Catalaanse rechts buiten van Barça B.

FC Barcelona behoudt de leiding in Groep H met zeven punten uit drie duels. AC Milan won eveneens met 2-0 van BATE Borisov en staat tweede met ook zeven punten, maar met een minder goed doelsaldo. BATE en Viktoria blijven hekkensluiter met ieder één punt.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Abidal, Adriano, Mascherano, Busquets, Xavi, Iniesta (85’ Keita), Pedro, Messi en Villa (88’ Cuenca).

Bekijk hier de samenvatting van Sport1.