Nieuws Februari 2010

FC Barcelona-Racing 4-0

Aan de aftrap van de thuiswedstrijd tegen Racing was een aantal verrassingen te bewonderen. Zo startte de eerder niet fitte Henry in de basis in de plaats van de eerder juist wel fitte Ibrahimovic. De laatstgenoemde moest in de wedstrijdvoorbereiding met een voetblessure afhaken waardoor de Fransman toch maar weer eens in de basis startte. En niet onverdienstelijk. Verder begon Maxwell in de basis voor de geblesseerde Abidal en verving Puyol Alves op de rechtsback positie. Bij Santander zagen we een oude bekende. De van Barcelona gehuurde Henrique startte als aanvoerder in de basis.

Zo stond Henry aan de basis van de snelle voorsprong van Barcelona. Een diepe pass van Marquez werd slecht verwerkt, mede door storend werk van Henry, door de verdediging van Racing. Hierdoor belandde de bal pardoes voor de voeten van Iniesta die met een fraaie voetbeweging de doelman verschalkte. De eerste treffer van de behendige middenvelder sinds zijn befaamde op Stamford Bridge. Even later was het zelfs 2-0. Een makkelijk toegekende vrije trap op de rand van de 16 werd door Henry dwars door de muur ingeschoten. Hierdoor was de doelman uiteraard kansloos. Ook de derde goal viel uit een vrije trap. Nu lag de bal op een wat grotere afstand waardoor oud wereldkampioen vrije trappen nemen Marquez ditmaal aanlegde. Hij maakte zijn faam waar door de bal fraai via de binnenkant van de paal binnen te trappen. Vlak voor rust ontsnapte Marquez nog aan een domme rode kaart. Bovendien zorgde verslapping er ook nog voor dat Racing kon scoren, maar deze werd terecht afgekeurd wegens buitenspel.

Over de tweede helft valt lang niet zo veel te vermelden als over de eerste. FC Barcelona was duidelijk tevreden met de voorsprong en wilde deze over de eindstreep trekken. Racing gaf zich eigenlijk ook wel gewonnen. Hierdoor werd het tweede bedrijf een vrij saai schouwspel. Enige hoogtepuntjes waren er nog wel. Messi kende een paar mooie acties, Henry kreeg het nogal eens aan de stok met zijn directe tegenstander Oriol en Iniesta dribbelde weer eens als vanouds. Keeper Coltori hoefde maar twee keer in actie te komen op (te) slappe schoten van zowel Henry als Messi.

Vlak voor tijd kon het publiek toch nog een keer van de stoelen af. Een fraaie actie van Messi op de achterlijn belandde bij de ingevallen en inkomende Thiago. De kleine middenvelder had wat geluk bij de afwerking maar scoorde dus wel in zijn tweede wedstrijd in de hoofdmacht van de ploeg van Guardiola. Enig minpuntje nog was het uitvallen van Puyol met een (lichte) hoofdblessure. Maar al met al kan gesteld worden dat FC Barcelona zonder kleurscheren de avond is doorgekomen en zich op kan gaan maken voor de Champions League wedstrijd in en tegen Stuttgart.

Klik hier voor de doelpunten

FC Barcelona : Valdés, Puyol (Jeffren), Piqué, Márquez, Maxwell, Iniesta, Touré (Thiago), Busquets, Messi, Bojan, Henry (Pedro).

Racing Santander : Coltorti, Crespo, Henrique, Torrejon, Oriol, Lacen, Diop, Toni Moral, Oscar Serrano, Canales, Xisco

Gerelateerd nieuws