Nieuws September 2020

FC Barcelona - Villareal: 4-0

De eerste wedstrijd in het nieuwe seizoen en de eerste wedstrijd onder leiding van Ronald Koeman. We hebben er lang naar uitgekeken.
Het duurde een paar minuten, maar toen kwam Barça een beetje op gang. In die eerste minuten was de beste kans wel voor Villareal, maar oud-Barcelona speler Alcacer wist invaller-doelman Neto niet te verschalken. Dat lukte wel in de 15e minuut Ansu Fati. Hij rondde de voorzet van Jordi Alba, na een geweldige pass van Lenglet, met een direkte knal op doel perfect af.
In de 19e minuut kon Barça weer juichen. De prachtige opening van achteruit op Coutinho was wederom van Lenglet, die Ansu Fati vervolgens vrij zette voor de keeper. Die faalde niet. In minuut 26 zagen we voor een eerst een flits van Messi, die net geen doel trof. De toon was gezet in dit eerste half uur.
In de 35e minuut was er een penalty voor Barça. Ansu Fati, de man van de eerste helft, werd aangetikt. Messi miste niet en scoorde ook in zijn 17e seizoen Primera Division. Coutinho was vervolgens ook heel dichtbij een goal. Een briljante redding van de Villareal-goalie voorkwam dat echter nipt. Maar d e4-0 kwam toch nog voor de rust. Een snelle counter met hoofdrollen voor Griezmann, Messi en de Jong werd door een verdediger omgetoverd in een eigen doelpunt.
In de tweede helft ging met verder waar men gebleven was. Mooie combinaties en meer snelheid dan we vorig seizoen gewend waren. Het leidde bijna tot een wonderschone Messi-goal na een subtiele actie van wederom Ansu Fati. Barça was oppermachtig met veel bewegende spelers. Niet alleen Messi was daarbij bepalend, maar ook vooral de Jong en Coutinho waren heel actief, veel aan de bal en nauwelijks op fouten te betrappen. Messi kreeg twee kansen maar het geluk was niet aan zijn zijde.
Langzamerhand ging het vuur er wat uit en was Villareal vaker aan de bal dan FC Barcelona. Zonder overigens gevaarlijk te worden. Het laatste wapenfeit was wederom van Messi, maar ook in minuut 87 redde de keeper van Villareal fraai.
De overwinning was binnen en dat is belangrijk in de eerste wedstrijd. Het spel was bij vlagen meer dan overtuigend en het begon af en toe weer op swingen te lijken.

Opstelling Barça: Neto, Sergi Roberto, Piqué, Lenglet, Jordi Alba, de Jong, Busquets (78. Rjanic), Coutinho (70. Pedri), Griezmann (78. Trincao), Messi, Ansu Fati (70. Dembélé).

15. 1-0 Ansu Fati
19. 2-0 Ansu Fati