Nieuws Juli 2014

Game over Neymar en co

De droom van Neymar Júnior en consorten, en met hun die van miljoenen Brazilianen, is dinsdagavond in duigen gevallen. In de halve finale in het eigen vaderland kon de Seleçao van bondscoach Scolari absoluut geen vuist maken tegen het Duitsland van Joachim Löw.

In Belo Horizonte zong bijna het gehele stadion, van voetballers tot fans en de technische staf, het Braziliaanse volkslied luidkeels mee. Het hele land was vol hoop dat hun nationale ploeg de felbegeerde finaleplek kon bemachtigen, ook al moest dat zonder de geblesseerde Neymar en de geschorste Thiago Silva. Van FC Barcelona kwam Daniel Alves eveneens niet in actie.

Duitsland liet zich allesbehalve intimideren door het indrukwekkende staaltje vaderlandtrots. Hoewel de eerste minuten van de wedstrijd niet weggaven welke kant het op zou gaan, kwam daar in de elfde minuut verandering in. Thomas Müller werd bij een corner geheel vrijgelaten en de Duitse aanvaller schoot dit buitenkansje onberispelijk in. Dat bleek het begin van het einde.

Slechts achttien minuten later stond het 5-0 voor Die Mannschaft; Miroslav Klose kroonde zichzelf met een doelpunt tot topscorer aller tijden op wereldkampioenschappen, Toni Kroos was tweemaal trefzeker en ook Sami Khedira deed een duit in het zakje. Dat alles zonder enig antwoord van de Brazilianen.

De tweede helft was het uitspelen van een pijnlijke nederlaag. André Schürrle, vervanger van Klose, breidde de score nog verder uit met twee doelpunten. In de allerlaatste minuten van de wedstrijd deed Oscar iets kleins terug met een doelpunt voor Brazilië, waarmee de eindstand op 7-1 werd gezet.

Het gastland van het WK 2014 is in rouw gedompeld na een van de ergste nederlagen ooit in de voetbalgeschiedenis van het land. Voor Neymar en Silva zal het wegens hun ontbreken welllicht een nog grotere enorme tegenslag zijn. Onlangs verklaarde Neymar zich in een open brief nog dankbaar voor alle steun die hij mocht ontvangen van teamgenoten, fans en andere voetballers na zijn blessure. ‘Ik zal onder die tweehonderd miljoen fans zijn die de wedstrijd van afstand kijken,’ schreef hij over de halve finale tegen Duitsland. ‘Laat ons het team aanmoedigen tot de laatste seconde, want zondag wil ik op de tribune zitten met de fans.’

Het heeft niet zo mogen zijn. Duitsland is de eerste finalist; het resultaat van de ontmoeting tussen Nederland en het Argentinië van Leo Messi en Javier Mascherano van woensdagavond (22:00uur) bepaalt de tegenstander.