Nieuws April 2009

Getafe - Barça 0-1

FC Barcelona heeft zaterdagavond goede zaken gedaan in de Primera División door weer een lastige uitwedstrijd winnend af te sluiten en drie punten toe te voegen in de race om het kampioenschap. De wedstrijd tegen het altijd lastige Getafe werd gekenmerkt door een hele goede eerste helft, waarin Barça zich een groot aantal kansen wist te creëren, en een matige tweede helft, waarin Barça wel steeds de controle over het spel had maar slordig met het balbezit omging. Tot de laatste minuut was het dan ook uitkijken geblazen voor een dure tegentreffer.

Guardiola begon de wedstrijd met de sterkst mogelijke opstelling. In vergelijking met de uitwedstrijd bij Bayern, vierde Henry zijn rentree, mocht Busquets het middenveld met Xavi en Iniesta complementeren en nam Márquez zijn positie in het centrum van de verdediging weer in. Vanaf de eerste minuut werden de Madrilenen vastgezet en haalde het balbezit van de blaugranas een percentage van 75%. Dit leverde een groot aantal kansen op, waarvan Thierry Henry de grootste had. Een steekbal van Iniesta op Messi, werd door een verdediger van Getafe precies in de voeten van Henry geschoven. De Fransman, die de rest van de wedstrijd amper in het stuk voorkwam, zag zijn inzet op het welhaast onbemande goal tot zijn eigen ontsteltenis alsnog door de doelman Stojkovic gepareerd. Na 19 minuten was het Messi die wel tot scoren kwam. Hij werd in de zestien aangespeeld en ontdeed zich met veel passen en meten van zijn naaste cipiers. Zijn inzet werd door een been van een verdediger net voldoende van richting veranderd zodat de bal over de doelman in het net belandde.

Getafe wist zich geen raad met het welhaast zaalvoetbalachtige spel van de blaugranas en moest voor een grotere uitslag vrezen. Stoijkovic was echter in topvorm en bewees zich meerdere malen met knappe reddingen. Achtereenvolgens Henry en Eto’o liepen zich op de sluitpost stuk en daar waar nodig hielp ook de lat op een mislukte voorzet van Puyol. Tot aan de slecht fluitende scheidsrechter Alvarez Turienzo hielp Getafe de eerste helft door toen hij een overtreding op Messi in de zestien wegwuifde.

Het gemis van kansen zorgde er voor dat Getafe in de tweede helft meer van zich af ging bijten en dat de wedstrijd feller werd. Iniesta en Messi moesten het met regelmaat ontgelden met forse overtredingen op de ledenmaten, maar Barça liet zich niet van de wijs brengen. Het tempo ging angstvallig omlaag en in de stromende regen werd het meer een kwestie van controleren dan onverwoed de 0-2 zoeken. Zo bleef de kans op een onverwachtse tegentreffer in leven, maar kreeg Barcelona in de tegenaanvallen dotten van kansen. Een zuiver doelpunt van Messi, die volgens de scheidsrechter in buitenspelpositie zou hebben gestaan toen hij een rebound op een schot van Eto’o tegen de touwen schoot, werd afgekeurd en ook Eto’o had pech toen hij alleen voor de doelman op de paal schoot.

Ondanks deze gemiste kansen speelden de mannen van Guardiola de wedstrijd vervolgens zonder kleerscheuren uit en mocht de jubilerende Víctor Valdés, hij speelde zijn 300ste wedstrijd, voor de zesde achtereenvolgende keer de nul houden. Het was de twaalfde zege buitenshuis dit seizoen, een notabel gegeven. Alhoewel de voorsprong op Real Madrid niet groter werd. Ook de hoofdstedelijke wisten hun wedstrijd met 0-1 te winnen, waardoor het gat nog altijd zes punten blijft.

Klik hier voor de samenvatting van de wedstrijd

Opst: Valdés; Alves, Piqué, Márquez, Puyol; Xavi, Busquets, Iniesa; Messi, Eto'o (Bojan), Henry (Keita)