Nieuws Juni 2021

Geweldige voetbalavond!!

Zelden vertoond! 2 prachtige wedstrijden op 1 avond. Kroatië tegen Spanje en Frankrijk tegen Zwitserland. Allebei in het kader van de achtste finales van EURO2020. Kroatië –Spanje: 3-5 (na verlenging). De wedstrijd begon bizar: eigen doelpunt Pedri doordat de Spaanse keeper de bal over zijn voet liet glijden. 1-0 voor Kroatië. Wat volgde was een schouwspel van jewelste. Jordi Alba begon op de bank; Busquets, Eric Garcia en Pedri stonden in de basis. Jordi Alba viel in de 2e helft in.

Het leek erop dat Spanje met 3-1 zou gaan winnen maar daar dachten de Kroaten anders over. In de 92e minuut maakten ze gelijk: 3-3. Verlenging. Het was Spanje wat uiteindelijk aan het langste eind trok met doelpunten van Morata en Oyarzabal: 3-5. Zowel de Kroaten als de Spanjaarden hebben gevochten als leeuwen. Aantal passes Spanje: 883. Kroatië: 427. 68% balbezit voor de Spanjaarden. Ondanks alle werklust en passie van de Kroaten is het terecht dat Spanje door is naar de kwartfinale..

Even bijkomen van deze eerste wedstrijd. Moet nogal gek gaan wil het weer een thriller worden. Frankrijk lijkt de favoriet. Maar de Zwitsers kunnen er ook wat van. Rustige wedstrijd? Nee, een knotsgekke pot voetbal!! De Zwitsers waren niet gekomen om afgeslacht te worden. De grote man bij de Zwitsers: Seferovic. Hij scoorde in de 15e minuut de 0-1. Bij Franrijk speelden Griezmann en Lenglet. Ruststand 0-1. Benzema vond het welletjes: hij scoorde in de 57e en 59e minuut: 2-1. Buit binnen? Niet echt. Pogba scoorde met een fraaie trap de 3-1. Zwitsers verslagen? Nee hoor. Seferovic scoorde in de 81e minuut: 3-2. Daar hadden de Fransen niet op gerekend.

En het werd nog gekker. In de 90e minuut zorgde Gavranovic voor de 3-3. Er volgde een verlenging waarin niet gescoord werd. Voor het eerst dit toernooi: penalty’s. Een drama voor Franrijk: Mbappé mist de laatste penalty. Zat ook niet lekker in de wedstrijd. Wereldkampioen Frankrijk uitgeschakeld door Zwitserland. Met zoveel goeie spelers (o.a. Griezmann, Mbappé, Benzema) ben je nog geen team.

Foto: fcbarcelona.com