Nieuws Februari 2021

Granada - Barcelona 3-5

FC Barcelona heeft op woensdagavond ternauwernood de halve finales van de Copa del Rey gehaald. Voor de zoveelste keer dit seizoen stond de ploeg van Koeman te schutteren en lange tijd stevende Barça af op uitschakeling. In de laatste minuten van de wedstrijd scoorde de ploeg echter twee keer en in de verlenging sloegen de Catalanen genadeloos toe.

Barça leek een makkelijke loting in handen te hebben met een bezoek aan Granada, maar desondanks koos Koeman er voor om met nagenoeg de sterkste 11 aan de wedstrijd te beginnen. Dit was ook nodig, want ondanks vele kansen voor Barça kwamen er al snel problemen. Na een half uurtje kwam een lage voorzet van Soro terecht bij Kenedy, die van zeer dichtbij binnen kon schuiven. De 1-0 voorsprong voor de thuisploeg was onverdiend, maar na rust werd deze score zelfs verdubbeld.

Oog in oog met Marc-André Ter Stegen was Roberto Soldado vlak na rust dodelijk en de Spanjaard schoot Granada met een half been richting de halve finales. Barça leek uitgeteld, maar enkele aanvallende wissels maakten een slotoffensief mogelijk. Twee minuten voor tijd scoorde Griezmann de 2-1, nadat hij een schitterende pass van Messi via de paal en de keeper binnen wist te glijden. Het was alles of niet en de Catalanen kregen waar ze naar zochten; nog een droompass van de Argentijnse tovenaar op Griezmann, waarna de Fransman de bal alleen nog maar aan Alba hoefde te schenken. De linksback tekende in de tweede minuut van de blessuretijd voor de 2-2, dus volgde een verlenging.

In de verlenging sloeg Barça toe. Griezmann scoorde eerst met een kopbal de 2-3, maar dit bleek niet genoeg om Barça in veilige haven te brengen. Dest gaf op domme wijze een penalty weg en hier wist Vico wel raad mee. In de tweede helft van de verlenging werd het verschil echter gemaakt. Frenkie de Jong kon de 3-4 makkelijk binnenschuiven in de rebound na een schot van Messi en Alba besliste het duel met zijn tweede van de avond, een prachtige volley in het dak van het doel. Door dit doelpuntenfestijn heeft Barça nog uitzicht op de Copa del Rey en de Houdini-ontsnapping van de ploeg zal hopelijk wat vertrouwen geven voor de aankomende weken.

Opstelling Barça: Ter Stegen; Alba, Umtiti ('64 Braithwaite), Araujo, Roberto ('57 Dest); Busquets ('76 Puig), De Jong, Pedri ('105 Lenglet), Messi, Griezmann, Trincao ('63 Dembélé)

Foto: www.fcbarcelona.cat