Nieuws April 2014

Granada - FC Barcelona 1-0

In het stadion Nuevo Los Cármenes van Granada wilde de bal zaterdagavond maar niet in het doel van de Griekse keeper Orestis Karnezis. De Catalanen hadden 86% balbezit en vuurden maar liefst 29 schoten op het doel van de thuisclub af. Granada schoot slechts vijf keer richting José Manuel Pinto en daarvan belandde in de 16e minuut het enige doelpunt van de avond in het net.

De wedstrijd vertoonde eenzelfde speelbeeld als drie dagen eerder tegen Atlético Madrid voor de Champions League. Barça kwam weer vroeg in het duel op een 1-0 achterstand en liep zich keer op keer stuk in een stugge verdediging. Ook in Granada was het veld voorafgaand aan de wedstrijd niet gesproeid waardoor de bal erg traag over het veld hobbelde.

Bij een snelle counter van de thuisclub gaf Javier Mascherano te veel ruimte aan Yacine Brahimi. Ook de toegesnelde Martín Montoya kon niet voorkomen dat de Algerijn in de verre hoek kon schieten. Twee minuten later was Messi dichtbij de gelijkmaker; zijn kopbal ging net voor het doel langs en nog geen vijf minuten later kopte Neymar de bal, na een mooie voorzet van Montoya vanaf de rechter zijde, net over het doel. Montoya speelde een sterke eerste helft waarbij hij diverse keren de bal bij een teamgenoot wist te brengen in het zestienmetergebied. Zo werd een schot van Cesc geblokt door een verdediger en keerde keeper Karnezis met een zweefduik een afstandsknal van Neymar.

In de tweede helft werd de thuisploeg naarmate de wedstrijd vorderde steeds sterker. De échte wil om te winnen ontbrak op de gezichten van het team van Tata Martino. Ze kregen diverse goeie kansen op de gelijkmaker, maar de Griekse keeper bleef stand houden. Met één hand redde hij op een volley van Cesc, dook een vrije trap van Messi uit de bovenhoek en wist tevens bij een corner Busquets van een doelpunt af te houden. Zo verloor FC Barcelona voor het eerst sinds 42 jaar van Diablos Rojos, 10 april 1972 werd het 2-0, en lijken de kansen op prolongatie van de Spaanse landstitel uit het zicht van Barça te verdwijnen. De Catalanen hebben een wonder nodig om Atlético Madrid nog te kunnen passeren op de ranglijst.

Opstelling FC Barcelona: Pinto, Montoya, Busquets (73' Alexis), Mascherano, Adriano (67' Alba), Fàbregas, Song, Iniesta, Pedro, Messi en Neymar