Nieuws April 2009

Guardiola: "Het enige record dat wat waard is, is het winnen van de titel"

Met nog zeven wedstrijden voor de boeg heeft Barcelona ook na dit weekend nog altijd zes punten voorsprong op naaste belager Real. De weken van de waarheid  staan nu voor de deur. De directe duels tussen de gehele top vijf staan vanaf komende woensdag op het programma. Barça treedt dan aan tegen nummer drie Sevilla. De zaterdag er op staat de uitwedstrijd bij Valencia op het programma en een week later het directe duel in Madrid met Real. Weer een week later is dan Villarreal te gast in Camp Nou.

Het duel van afgelopen weekend tegen Getafe leverde voor de pers weer genoeg statistieken om met gevestigde records aan te komen. Coach Guardiola wilde daar echter niets van weten: "Er is maar een record dat me momenteel wat waard is en dat is het winnen van een titel. Dat record moeten we pakken."

Pep was zeer te spreken over de inzet van zijn manschappen. "Elke overwinning is belangrijk. We kunnen niet ontkennen dat er nog maar zeven wedstrijden op het programma staan, en dat elke gewonnen pot ons nu extra krachten geeft. De spelers weten precies wat ze willen en dat laten ze zien ook. Ze willen gewoon een titel op hun palmares bijschrijven."

Guardiola is er de man niet naar om na een wedstrijd iets over de scheidsrechters te zeggen. Dat deed hij dit seizoen nog niet eerder. Ook na het verdacht slechte optreden van de leidsman bij Getafe liet Pep zich niet snel iets ontgaan, al kostte het hem veel moeite. "Het feit dat we niet over hun praten, wil niet zeggen dat we geen notie hebben van hetgeen er gebeurd."

Oftewel, Barça wordt het de laatste tijd niet makkelijk gemaakt door de mannen in het zwart. Bij Getafe werd een overduidelijke strafschop op Messi niet gehonoreerd (Messi: "Zelfs mijn directe tegenstander Mario zei dat het een penalty was") en werd in de tweede helft ook nog eens een glaszuiver doelpunt van Messi afgekeurd.