Nieuws Mei 2009

Guardiola: “Nu de twee thuiswedstrijden winnen en we zijn kampioen!”

Wat is er mooier dan een persconferentie te moeten geven na een 6-2 overwinning in het hol van de leeuw. Pep Guardiola moet zijn ‘finest moment’ hebben gehad na de exhibitie in het Bernabeu. “Ik denk dat we vanavond trouw aan onze speelstijl zijn gebleven. Zoals we het hele seizoen al voetballen, zo zijn we ook hier vanavond van start gegaan; met de wil om te winnen. Ik heb geen concessies willen toepassen. Ik ben dan ook ongelofelijk trots op de spelers. Het is schitterende avond in een prachtig stadion geworden. We wisten dat we bij winst een grote stap richting de titel zouden maken, met de twee wedstrijden voor de boeg is het kampioenschap binnen.”

Pep beleefde de wedstrijd als een van zijn mooiste momenten uit zijn leven. “Het zijn de spelers die je ideeën moeten uitvoeren. Als dat dan lukt, kan je niet gelukkiger zijn.”

Hij verwees daarbij naar Lionel Messi, die een aparte rol had in de wedstrijd. Hij speelde niet aan de rechterbuitenkant maar meer achter de spits. “We hebben van te voren onze mogelijkheden bestudeerd. Ik wilde dat Messi zich achter de positie van Gago zou manoeuvreren. Met de diepgang van Eto’o en Henry zou hij vanuit het centrum makkelijker in het spel worden betrokken, want de verdedigers van Madrid zouden automatisch uit de zone worden getrokken.”

“Ik moet er wel bijzeggen, dat de jongens een enorme veerkracht hebben getoond, door zo snel na de 1-0 van Madrid de boel gelijk te trekken. Ze krijgen nu anderhalve dag rust, want ik hoef ze nu niet meer op te peppen voor komende woensdag tegen Chelsea. Dit resultaat heeft half het werk gedaan.”