Nieuws Mei 2010

Guardiola: “We zijn er nog niet”

Het is bijna niet meer voor te stellen dat Barça volgend weekend de landstitel zal mislopen. Meteen na afloop van de bij vlagen afgeleverde voetbalshow in en tegen Sevilla probeerde coach Guardiola de euforie in te dammen. “We zijn er nog niet”, waarschuwde hij de mensen van de pers.

Natuurlijk heeft Guardiola gelijk, er is immers nog één wedstrijd te gaan. Daarmee bevestigde hij maar weer eens dat hij continue met beide benen op de grond blijft staan: “Het is duidelijk dat de overwinning op Sevilla ons zo goed als zeker kampioen heeft gemaakt, maar wel met woord ‘bijna’ er voor. We hebben het geluk dat we alles in eigen hand hebben. Maar we moeten wel winnen van Valladolid. En dat is geen gemakkelijke opgave, trainer Clemente kennende, zal hij het ons zo moeilijk mogelijk gaan maken. Zij strijden nog volop tegen degradatie.”

Over de ommezwaai in de wedstrijd tegen Sevilla (0-3 naar 2-3 in vijf minuten) had Guardiola geen verklaring. “Het waren vijf minuten van desorganisatie, en dat kan wel eens gebeuren in het voetbal. Het blijven mensen. We praten wel over een tegenstander als Sevilla, strijdend voor een plek in de voorronde van de Champions League. We mogen de wedstrijd ook op andere manier benaderen en het over de voorstelling van onze jongens hebben. Het had net zo goed ook 0-4 of zelfs 0-5 kunnen staan! Kijkende naar de 2-3 moet ik constateren dat de jongens de wedstrijd in de laatste 20 minuten ook goed hebben gecontroleerd.”